Teoretisk fysik.

Jag och Erik satt och gaggade i går kväll om fysik. Man blir väldigt bra på det när man har ett par bira innanför t-shirten.

I alla fall så kunde vi inte komma överens så vi bestämde att maila någon som vet
t.ex Jouko Mickelsson, Professor i Matematisk fysik på KTH.

Hej!
Jag har funderat på en sak som som du kanske kan svara på.
Jag undrar, om man skulle göra två kopior av universum som är exakt lika, skulle båda universa utvecklas exakt lika?
Alltså är universum helt deterministiskt? Skulle man kunna, med en oändligt snabb dator, beräkna exakt vad som kommer hända om, säg, en sekund?
Jag antar att du kommer nämna något om kvantfysik och att det finns slump. Men måste det finnas en slump?
Kan det inte bara vara så att det finns ett mönster som är för komplext för forskare att se idag?

Med vänliga hälsningar
Nisse Bergman

3 comments:

Anonym sa...

är väldigt glad att man inte var där och behövde höra er gagga om det.

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Om slumpen inte finns så är allt förutsägbart. Frågan är då om inte beviset för slumpen existens skulle vara ett gudsbevis...

Myrsloken sa...

Så vitt jag vet så förutsätter kvantfysiken att man inte kan beräkna exakt hur de mista partiklarna kommer reagera. Det skulle i förlängningen innebära att dom kommer utvecklas olika. Nu är det ju inte säkert att kvantfysikerna har rätt..

Skicka en kommentar