LL är J eller LJ?

Det här med hur man uttalar spanska 'LL' är något som jag gått och funderat på lite de senaste dagarna. Linus hävdar (med stöd av Miriam antar jag) att det uttalas "J" i alla spansktalande områden. Jag hävdar å det bestämdaste att det på ren Castillianska uttalas "LJ" och att det är i Sydamerika de slarvar (och även delar av Spanien).
Således står ena sidan och säger att Mallorca uttalas [Majorka] och den andra att det uttalas [Maljorka]. Linus hävdar att "LJ" är "svennebananspanska". Jag hävdar att "J" är Chile-slang.

Hittade en länk idag.
I quote:

Spanish 'y' and 'll'

Peninsular Spanish differentiates (in most areas) between 'y' and 'll'. 'Ll' can be pronounced in Spain as English 'j' ('calle' = 'caje' in Andalusia and Extremadura), as English 'y' ('calle' = 'caye' in Andalusia) or as 'ly' ('calle' = 'calye') in the rest of Spain. The 'y' sound in these areas tends to be similar to an English 'y', although the mouth is tensed a bit more and the sound is more pronounced.

These three variants of 'll' exist in one form or another in Latin America. The 'ly' sound has been lost except in areas where the indigenous languages (like Quechua) had this sound in their own language. The 'j' sound is predominant in the Río de la Plata area (Argentina and Uruguay) and has even evolved to a new sound, a very strong 'sh' ('calle' = 'cashe'). In most of the rest of Latin America, the predominant sound is like English 'y' and there is no difference between the pronunciation of 'll' and 'y'.

Källa

Självklart kommer man inte undan så lätt att man kan hitta en länk på internet och att då det skulle vara sant.
Därför ska jag i morgon skriva ett mail till någon form av spanska-professor och fråga.
TBC (To Be Continued)

1 comments:

Anonym sa...

Hejsan.
jag har en fråga ang detta inlägg du gjort för ett par år sedan ang LL = J eller LJ på spanska. jag är 100 på attt det är J och en polare tvärtemot. så vad kom du fram till? fick du något svar av någon spansk professor? skulle vara grymt tacksam för svar //Hannes . Mail: sk8hawk100@hotmail.com

Skicka en kommentar