Riddaren och Döden



Här har jag skrivit dialogen så ni kan hänga med.
Riddaren är först och sen är det Döden. Sedan kör de varannan replik.

Vem är du?
Jag är Döden
Kommer du för att hämta mig?
Jag har redan länge gått vid din sida
Det vet jag
Är du beredd?
Min kropp är rädd, inte jag själv.
[Döden säger i manus men inte på film: Nåja, det är ju ingenting att skämmas över.]
...
Vänta ett ögonblick.
Så säger ni alla. Men jag lämnar inga uppskov.
Du spelar ju schack inte sant?
Hur vet du det?
Åh. Jag har ju sett det på målningarna och hört det i visorna.
Jaa. Jag är verkligen en ganska skicklig schackspelare.
Du kan ändå inte vara skickligare än jag.
Varför vill du spela schack med mig?
Det är min sak.
Det har du rätt i.
Villkoret är att jag får leva så länge jag står dig emot. Spelar jag dig matt friar du mig. [I manus men inte på film: Är vi överens?]
...
Du fick svart.
Det passar ju bäst så.

0 comments:

Skicka en kommentar