Heraldiska vapen. Ofrälse

Jag och Murpan talte lite idag om Konstfacks/Akademiens sigiller.
Kolla DinPappa för lite fler snygga.
Jag hasplade ur mig att Bergman hade ett vapen. Dock bara för den tyska grenen Bergmann (med två n). Jag har Googlat lite och hittat detta

Bergman I[ngel]. Sköld: Fortuna med sitt segel. Hjälmprydnad: Tre rosor på stjälk. [Initialer: IB.] Sigillet använt av sonen(?) Lars Ingelsson Bergman, Visby 1676. Momma-Reenstiernasamlingen E 2499.
Bergman Hans Persson, rådman i Vimmerby, 1687. Sköld: Ett svärd stolpvis ställt på mark samt överlagt av en våg och ovantill åtföljt av två sexuddiga stjärnor. Hjälmprydnad: Två vingar (el. möjl. hjorthorn). Eder 97.
Bergman Abraham (död 1702), löjtnant vid Viborgs läns infanteriregemente, 1697. Sköld: Ett uppskjutande treberg med tre eldslågor. Hjälmprydnad: Två vingar. Eder 227.

och

Bergman (yngre släkten) Sköld: I rött fält ett hjulkors och däröver en medelst en laxstjärtskura bildad ginstam, allt av silver. Rött hjälmtäcke fodrat med silver. Hjälmprydnad: Två röda oxhorn och mellan dem ett hjulkors av silver. – Emanuel, överläkare, Eskilstuna, 1934, tillsammans med de andra efterkommande till dennes farfar, Abraham (1809–79), byggmästare i Fröskog, vilken hade upptagit sin mors släktnamn. Den äldre släkten härstammar från hennes farfars far Abraham (1696–1728), född i N. Lundby, kronofogde i N. Dals fögderi, bosatt på Strömsberg, Tösse. Borgerliga vapen, Berghman, s.32.

Antagligen ingen i min släkt som tur är.
Jag kan dock inte hitta någon bild tyvärr.

Länk


Murray kan även skryta med ett fyrtiotal orter och andra geografiska platser (och även ett Krigsskepp i USA och en märke för billiga cyklar).
Men Bergman har faktiskt en ort vi med, nämligen Bergman en kolgruvestad i östra Edmonton, Alberta, Canada (population 1478st). Så Murray kan ju ta sina glassiga slott i Scottland och ha dem för sig själva.
När jag ändå hackar på Murray så kan jag ju säga att deras nuvarande motto är
"Furth, Fortune, and Fill the Fetters", som översätts till "gå frammåt mot fienden, ha god lycka, och kom tillbaka med värdefulla saker".
Småtjyvar.
Deras gamla motto var "Tout Pret" som betyder (på gammal franska (!)) "Väldigt redo" eller "Alltid Redo!". Det var tider det. Scottarna har ju ett gammalt starkt band med Fransmännen (antagligen på grund av deras gemensamma hat mot engelsmännen)

1 comments:

Anonym sa...

kolla hur många Ashbourne det finns då. vet att det iallafall finns en stad i England och en på Irland.

Skicka en kommentar