Konst och fraktaler

Jag har på senare tid snöat in lite på fraktaler. Wikipedia hjälper mig som vanligt i mitt sökande efter visdom. Nu har jag hittat en grym sida på Wikipedia som beskriver fraktala system och Lindenmayer-system. Lindenmayer-system, eller L-System som det benämns i folkmun, funkar så att man har
*ett startvärde
*en eller flera variabler
*en konstant
*en eller flera regler
Till exempel en Koch-kurva.
Du har variabeln F, constanterna + och -,startvärdet F och regeln F -> F+F−F−F+F.
Tecknet "F" ska alltså bytas ut med tecknen "F+F-F-F+F"
F betyder att du ska ta ett steg framåt. Plus betyder att du ska svänga 90 grader till höger och Minus att du ska svänga 90 grader till vänster.
Efter att man lagt på regeln en gång så gör man det igen. Efter att ha kört regeln tre gånger så får man F+F-F-F+F+F+F-F-F+F-F+F-F-F+F-F+F-F-F+F+F+F-F-F+F+ F+F-F-F+F+F+F-F-F+F-F+F-F-F+F-F+F-F-F+F+F+F-F-F+F- F+F-F-F+F+F+F-F-F+F-F+F-F-F+F-F+F-F-F+F+F+F-F-F+F- F+F-F-F+F+F+F-F-F+F-F+F-F-F+F-F+F-F-F+F+F+F-F-F+F+ F+F-F-F+F+F+F-F-F+F-F+F-F-F+F-F+F-F-F+F+F+F-F-F+F.
Så ser bilden ut om man går rakt fram på F, svänger vänster på - och höger på +.
Detta är ett ganska trivialt L-System. Man kan göra mycket roliga och fina saker av det.
Jag ska testa att göra en java-applet nu tror jag. Eller så ska jag göra en remake på mitt tidsrapporteringssystem. Vi får se. Jag lär ju göra något i alla fall.

Egentligen var det inte det den här posten skulle handla om utan detta.
Hökklo & Dolken säljer ut en signeraden "Havsörnen" på tradera.
Enligt objektbeskrivningen:

Signerat exemplar av Hökklo & Dolkens verk "Havsörnsvalsen". Näst intill perfekt skick, inga vikningar eller något kladd. Detta verk härstammar från deras kopiatorkonstperiod och anses vara något av en modernistisk-avantgardistisk klassiker.

Detta är en välgörenhetsauktion och hela vinstbeloppet går till Kattbjörns stödfond för tjackskadade hundar.


Just nu ligger högsta bud på svindlande billiga sju riksdaler.

Jag älskar diktraden under bilden.
"Till tonerna av Havsörnsvalsen tog han sin första kvinna. Till tonerna av Havsörnsvalsen skulle han döda sin första man."
Det är ju så fint.
Här under följer ett litet urval från kopiatorkonst-perioden.


2 comments:

Björn Jonas sa...

& spade är ett av de stora konstverken i vår tid

Björn Jonas sa...

hinke & spade alltså

Skicka en kommentar