Oskar Fischinger

Av en slump så hittade jag mästaren Oskar Fischinger just när jag skulle lägga mig och han har hållit mig uppe lite för länge. Jag ska släppa nu och studera vidare i morgon.
Oskar Fischinger föddes 1900 i Tyskland och mer än så kan jag inte ge er nu om honom för jag måste sova och det här är en sista post innan John kommer och kastar sand i maskineriet.

I alla fall så gjorde han ett par riktigt bra filmer till musik runt 1930-1940. Det tycks som att det var i de svängarna man skulle hålla sig om man vill göra bra experimentell film. Se bara på t.ex. Kenneth Wilbur Anglemyer (Kenneth Anger) som började redan 1941 med sina mästerverk. Nu är jag trött och kommer inte till sak men jag låter filmen tala för sig:

Se så vackert det är. Det här gör man inte på data hur mycket man än vill. Jag tycker mig se flera likheter i Fischingers filmer klinga i t.ex. Gotfrey Reggios Koyaanisqatsi och flera av Michel Gondry's verk.
Det där med att det inte går att göra lika bra visar The Knife med bravur i deras "Silet Shout"-video som jag tyvär inte lyckats embedda så ni får gå till länken.
Detta är absolut något som måste kikas upp mer. Jag hinner tyvärr inte nu. Jag är lika ledsen som ni är.

Förresten så vill jag förtydliga den tidigare posten om Jörg Haider. Den blir kanske klarare om man vet att han sopade in i en vägg med sin BMW i 142 knyck i lördags. What goes around comes around.

2 comments:

Anonym sa...

Det är högst troligt att filmstuderande Andreas Nilsson (gitarrist i Silverbullit) hämtat inspiration från Fischinger när han gjorde the Knife-videon. Gjort i flash blev det den här gången.

Anonym sa...

http://realmofx.blogspot.com/2007/05/bossa-nova-ussr-4.html#links Sovjetisk rymdmusik! Till på köpet helt okej!

Skicka en kommentar