vad gör man?


Idag snackade jag med Erki. Han hade liksom jag insett att vår koptiska fortsättningskurs var på väg kepprätt åt fanders. Vi ligger vällan en och en halv månad efter på grund av att vi inte fått Laytons "Coptic Gnostic Chrestomathy" som vi beställt som hemlån. Vi har därmed kommit fram till att vi nog får lägga ner kursen.
Men (skämtet jag redan kört för två av er men inte er andra) jag säger som de svenska skidskyttarna: Jag tycker det har gått bra och är nöjd även om det inte räckte ända fram.

Nu sitter jag hemma och har ätit en jolmig vegitarisk köttfärssås med makaroner. De har slutat med Quornfärssåsen så man måste köpa hälsans kök som är mycket äckligare. Jag äter bara vegitarik köttfärssås och köttbullar även fast jag inte är vegitarian. Jag tycker de är godare fast de är dyrare.

Efter en helg med mycket Dylan har jag börjat läsa Jonathan Cott's "Bob Dylan - The essential interviews" - som jag fått låna av 'L' - där författaren påstår att ordet "interview" kommer från franskan. Jag tyckte det lät konstigt. Det borde ju komma direkt från latinet. Efter att ha undersökt detta upptäckte jag följande: Intervju kom till sverige 1884 med Strindbergs 'Giftas' enligt Svenska akademiens ordbok. Då stavades det med den engelska stavningen "interview". På 1500-talet hämtades ordet till engelskan från franskans entrevue som betyder samtal, möte, sammankomst. Det franska ordet är en substantiverad feminin perfekt participform av det reflexiva verbet s'entrevoir som betyder 'råkas, träffas' som består av pronomet se 'sig', prepositionen entre 'mellan' och verbet voir 'se'.

Jag skulle egentligen på läsarnas begäran göra en intervju med Björn som som bekant ska resa utomlands men jag orkar inte skriva ihop några roliga frågor så även det får bordläggas.

Jag har kollat en del på att byta från Blogger till Worldpress men nu när jag har pillat en del så är jag sur. Man kan inte bara sådär importera hela bloggen från Blogger till Wordpress. Detta gör mig upprörd.

Nej nu är jag så trött. Jag kanske ska sova.

1 comments:

peter sa...

Blå Bands vegetariska färssås i pulverform är toppen ju! Vet inte om friggs vegetariska färssåser i pulverform finns kvar. Mycket goda de med. Den mexikanska är perfekt till piroger eller tacos!

Skicka en kommentar