Brommerade flamskyddsmedel

Vi fick en ny server till jobbet idag. När jag slet upp förpackningen och stoppade ner näsan och tog ett djupt andetag blev jag mycket besviken.
Datagrejer bruker ju komma i förpackningar som är flamskyddade med halogenen brom. Jag tycker det har en underbar doft (även om Wikipedia opartiskt beskriver det som " en mörk rödbrun frätande vätska, som avger giftiga ångor med obehaglig lukt"). Lite sådär godäcklig som bensin har.
Idag var det dock ingen ljuvlig doft alls. Greenpeace har nog vart på Dell och klagat lite så de slutat med bromet.
Världen går framåt åt fel håll. Först slås bakeliten ut och nu bromet. Och vad blev det av diklordifenyltriklormetylmetanet (DDT) som var så effektivt? Och Freon som hade så många användningsområden? Och Kadmium? Bara för att ett par gruvarbetare i Japan fick lite ont (se: Itai-itai). Qvicksilver, japanerna där med. Som de gnäller (se : Minamata).
Ett jäkla gnäll. Nej ett steg fram och fem bak säger jag!

Skepp o´Hoj krossa framstegen!
Relaterade bloggar: Länk

Jag var seriös i början med blev oseriösare logaritmiskt.

tiologaritm.

1 comments:

Anonym sa...

and what about cyklon b?

Skicka en kommentar