Finland Koso

Igår var jag hemma hos Erik och Sandra. De hade besök från Finland. Jag tror de hette Mikka och Heidi. Först spelade vi TP men eftersom de inte var ena hejare på svenska så tog det ganska lång tid. Det var roligt när de läste frågor till varandra och ingen av dem förstod vad de precis hade läst. Efter ett tag plockade de fram Koskinkorva med lakritssmak. Det var typ asgott. Problemet var ju att det var alkohol i det. Efter att vi skojjat om att de jämt bär kniv och fånat oss så berättade de att i Finland säger man att alla svenskar är gay. Men det är ju klart. Om man jämt bär kniv och slåss så är det ju svårt att inte tycka alla andra är gay. I Finland kallar man inte Koskin Koskin utan Koso. Finska har tolv kasus och man ska uttala alla bokstäver i alla ord. Kompositören Jean Sibelius heter egentligen Janne Sibelius.

Jag tänkte jag skulle åka hem på natten så jag ringde taxi. Det coola var att en röst sa "vill du ha en taxi skickad till XXXvägen XX i XXXX, tryck ett". Då tryckte man ett och så sa rösten "tack. en bil är påväg". Sedan ringde jag och sov där istället.
Innan vi skulle sova råkade jag komma i dispyt med Mikka om samma bajs jag jämt tjålar om. Kvantmekanik och hur dåligt det är och hur mycket stryk Niels Bohr ska ha. Mikka pluggade folosofi och kunde svänga sig med de fina termerna men jag vann ändå eftersom jag somnade.

På morgonen efter var jag kall in i märgen och jag hade legat på armarna för att de skulle hålla sig varma. Det dumma var att jag inte kände att jag hade några armar för de hade somnat upp till axlarna för jag hade legat på dem. Anledningen att det var kallt var att jag sket i att bädda sängen och bara la mig direkt på madrassen med kläderna på.
Nu låter det som att det var ett riktigt fylleslag men det var det inte. Tvärt om nästan. Jag orkade bara inte bädda och greja. Innan jag gick därifrån så slog finnarna på finsk tango. Fan vad bra det är. En låt handlade om två bra dagar, en annan om en tjej som hette Sonja tror jag, och den tredje var samma som den andra fast de hade bytt ut namnet till något annat.

Idag var jag ner på loppisen och skulle köpa en fåtölj. Erik och Sandra har en som är så fin och jag vill ha en jag med. Jag hittade ingen fin fåtölj men en trä-tamburin från japan för en femtilapp fick jag tag på. Den är faktiskt ganska snygg men jag har inge batterier i kameran.

0 comments:

Skicka en kommentar