Anagram

Jag skrev ett lite program idag nu när jag kom hem som kollar vilket ord man kan flytta om bokstäverna i och skapa flest andra ord av. Alltså det ord som har flest anagram av sig själv.
Det jag hittade genom att gå igenom hela Svenska Akademiens Ordlista (upplaga 13) var att det ord som har flest anagram i sig har 6 anagram. Orden är
eskort
koster
sektor
skoter
stoker
stroke
Jag trodde inte att det skulle vara ett så kort ord. Har man eskort på hand när man spelar Alfapet så har man alltså bäst utgångsläge. Stoker och koster vet jag inte vad det betyder och jag orkar inte slå upp det.

Svenskan har 121100 ord i grundform (de som står med fet stil i SAOL).
När jag ändå var igång kollade jag vad som var de vanligaste tecknen i svenskan:
Antal tecken efter kolon. Skumt att "r" hade flest.

r : 104009
a : 100657
s : 98131
n : 97381
t : 95392
e : 90697
i : 81155
l : 73987
k : 59345
g : 54976
o : 50888
d : 45932
m : 36103 (abdomen)
p : 32438 (abborrpinne)
u : 29422 (abborrgrund)
v : 26929 (abbreviatur)
ä : 26097 (ackommodationsväxel)
b : 23712 (abakus)
f : 26032 (abborrfiske)
ö : 17884 (abonnemangsföreställning)
h : 16677 (absoluthet)
å : 12683 (abortmotståndare)
y : 11243 (abonnemangssystem)
j : 10783 (accentförskjutning)
c : 10204 (acajounöt)
x : 2510 (adventivväxt)
z : 452 (abchazier, )
w : 281 (arrowmjöl)
q : 35 (boutiquekollektion)
ç : 5 (curaçao)
æ : 3 (læstadianism)
è : 2 (gruyère)
ü : 1 (müsli)
ñ : 1 (jalapeño)

Shit jag har tråkigt när jag sitter hemma själv. Men tristess är det bästa bränslet för onödig kreativitet.

Jaha. Jag gjorde en till. Längsta ordet som innehåller en viss bokstav. Det blir ganska många lika eftersom de innehåller så många tecken. Jag orkar inte sortera dem.

f :----: kontrollstationsförhandling
g :----: realisationsvinstbeskattning
d :----: självständighetsdeklaration
e :----: realisationsvinstbeskattning
b :----: realisationsvinstbeskattning
c :----: förtjänstutvecklingsgaranti
è :----: gruyèreost
a :----: realisationsvinstbeskattning
ç :----: moçambikiska
n :----: realisationsvinstbeskattning
æ :----: læstadianism
o :----: realisationsvinstbeskattning
l :----: realisationsvinstbeskattning
å :----: acklimatiseringssvårigheter
ä :----: självständighetsdeklaration
m :----: bukspottskörtelinflammation
j :----: självständighetsdeklaration
k :----: realisationsvinstbeskattning
h :----: självständighetsdeklaration
i :----: realisationsvinstbeskattning
w :----: sandwichkonstruktion
v :----: realisationsvinstbeskattning
ü :----: müsli
u :----: förtjänstutvecklingsgaranti
t :----: realisationsvinstbeskattning
s :----: realisationsvinstbeskattning
r :----: realisationsvinstbeskattning
q :----: boutiquekollektion
p :----: bukspottskörtelinflammation
ö :----: kontrollstationsförhandling
z :----: nazistdemonstration
y :----: arbetarskyddslagstiftning
ñ :----: jalapeño
x :----: expropriationsförfarande

Jag skulle slutat vid eskort....

9 comments:

Anonym sa...

Alltså SAOL innehåller ju bara ett urval av de svenska orden. För samtliga svenska ord måste du kolla Svenska Akademiens Ordbok (SAOB). Den har varit under bearbetning sedan början av 1900-talet och är ännu inte färdig, men för nåt år sedan blev man iallafall färdig med S...

potmo sa...

Ja jag vet. Men eftersom den inte är komplett så kan man inte använda sig av den heller. Jag vet om att jag varit slarvig.

potmo sa...

Stoker är en mekanisk anordning som för in fast bränsle som spannmål, flis eller pellets i en eldningspannan för förbränning.

Koster är en ögrupp strax utanför Strömstad på västkusten. Koster består av två öar: Nordkoster och Sydkoster. Öarna är de västligaste med bofast befolkning i Sverige.

Frågan är om det är ett ord. Man kan ju vara en Koster i och för sig (en som kommer från Koster).

peter sa...

Är SAOB på webben verkligen komplett? (Till "Trivsel" alltså) Känns som det borde vara ett hulluva jobb och ta en del space.

peter sa...

Där skulle jag vara cool och skriva helluva. Istället blev det. Hulluva. Undrar om något av dem finns med i SAOB?

Anonym sa...

kan aldrig tänka mig att SAOB finns på nätet. gör den??

potmo sa...

Jo det finns den
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
från A till Trivsel.
Det ska finnas någon annan databas med (som inte är komplett) som heter typ svensk lingvistisk databas som har alla böjningar och alla ord plus en massa goodies som urspring och så. Hittar den dock inte nu.

Anonym sa...

vill du ha ett coolt ursprung kan jag berätta vad jag läste igår: Göta, som i götaland, är en omarbetning av ordet "gjutare", som är en gammal synonym för "man", då man betydde "utgjutare (av sädesvätska)". Skåne är alltså ursprungligen en fristad för tvångsonanister (min egen slutsats, men jag är säker på att minst Johannes Håll stöder tesen).

Anonym sa...

Google har förmågan att ta en till platser man inte hade en aning om fanns. Därför hamnade jag förstås här.
Intressant läsning. Eftersom jag inte behärskar konsten att programmera undrar jag dödlige om det är enkelt att skriva ett sådant? Programmet du skrivit räknar antal gånger bokstäverna ifråga förekommer, gissar jag. Skulle vara ännu mer intressant att få veta hur många ord de förekommer i. Och dessutom hur fördelningen ser ut om man bara räknar ord på två till sex bokstäver, respektive ord på endast sju bokstäver (yes, du läste mig, jag är alfapetberoende).

Skicka en kommentar