Raggarpappan

EDIT: Inser att när jag inte har stavningskontroll på datorn är jag analfabet. Rättar.

Nu ligger jag hemma i Norberg mitt i natten och väntar på att min käre lillebror ska ringa och säga att Greenman inte längre har öppet och att jag ska hämta honom. Jag skulle egentligen åka till Norberg redan igår men Björn ringde och sa att han skulle komma över. Det visade sig att han stod på flygplatsen i London. Sånt gillar jag. Han har förresten, för er ounderrättade, börjat jobba som assistent till någon form av modefotograf som jag inte vet vad han heter. De skulle fota Gina Tricot (?) nu i helgen men modellen hade klotat på flygplatsen i Berlin och slagit axeln ur led (Björn, rätta mig om jag ljuger).
Igår var jag hemma hos Peter i hans nya lägenhet, strategiskt belägen precis vid bron över till Långholmen. Erkii, Sandra, Blacke, Nasse och Lisa rulltade in en efter en. Efter att en än gång diskuterat fördelen med en falsk identitet och den unika möjligheten med att skatteverket byter regler och system snart drog vi ner till Judit och Bertil och hejade på Mattsson som fyllde år (oklart hur mycket). Förretsen. Jag lyckades med konststycket att glömma min GAIS-halsduk på mig eftersom jag gick direkt från jobbet till Peter. Det var ett par gubbar som stod och snackade och tjålade på bussen och sa "sätt dig här" när jag kom på och sedan tittade de närmare och sa "nääää men vafan, det är ju en gaisare på bussen!" Jag pratade i telefon så jag slapp ge någon form av motkommentar. Göteborgs Atlet och Idrotts Sällskap går inte varmt i Bajenland.

Idag på förmiddagen tänkte jag göra en massa saker men jag vaknade vid ett så det gick i stöpet. Först gick jag ner till posten och hämtade ut trycktyper, kanske det heter, som jag köpt på Etsy. De var fina men mindre än jag planerat. Alltså med trycktyper menar jag sånna små bokstäver man sätter i en boktryck och trycker med. De här var ifs större. Kanske 80 punkter eller så. Med i paketet hade han som skickade skickat med lite smakprov på sin egen konst. Det var bilder på blommor som han hade skrivit ut på en bläckstråleskrivare och signerat med blyerts.

Jag har även en mycket rolig historia från Göteborg men den kommer när jag har en bild att höja den med.

Efter pakethämtningen drog jag ut till Nasse för att flytta bort ett par lådor som jag haft i Marias källare (Maria bor ju granne med Nasse) för hon ska flytta till Bondegatan. Lådorna bestod av moderkort, USB-sladdar, ett marackas ägg, pärlplattor, tekniklego, pandurokatalogen, annat skräp, mitt instruktörsbevis för wushu, en tavla som Hawaii-kråkan gjort, en träplatta med en plåtskyffel påskruvad och en cigarrask i en cykelkedja (ofärdig evighetsmaskin), viktigpapper och en massa, massa annat krafs. Sedan tittade vi på Maria Careys mästeverk "Glitter" (som till vår besvikelse inte nämnde Gary Glitter över huvud taget).

Nu till rubriken: Raggarpappan.
Eftersom min farmor "döstädar" (hon städar ur vinden för hon tänker väll att hon ska dö snart och on vill inte att vi ska behöva städa då när hon inte är med, alternativt plockar hon bort allt som kan vara lite pinsamt) så har vi fått lite saker från när farsan var liten. Det var lite skrivböcker och leksaker men bäst av allt bilder och brev. Breven var mestadels från tjejer från olika kommuner och land(!).
Flera av breven var kärleksbrev; "hoppas det blir du och jag". Farsan påstår att han var en riktig charmör, något som verkar gå i släkten. Farfar påstår ju sig vara detsamma och jag vill ju inte vara sämre i självinsikt. Det hela toppas med att vi hittar ett polaroid-foto där farsan ligger i en säng (påklädd, killen är typ 13) och håller om två tjejer. Asnöjd. Det var väldigt roligt.
Det blev inte så mycket text om det här men han får behålla titeln, alltså på blogginlägget.

I Morgon klockan nio (!) ska jag hem till Polhemsvägen och plocka svamp (vi ska inte plocka svamp på Polhemsvägen utan jag ska hämta farfar där och åka till hans hemliga ställen och plocka). Han är lite skröpplig så jag tänker ta med en stol så han kan sitta när han blir trött. Jag vet bara inte om jag ska ta med en fin trästol eller en utfällbar campigstol med öl-hållare som Hawaii-kråkan glömde i somras. Trästolen ger ju en bättre bild till bloggen medan campinstolen är lite smidigare.
Efter svampplocket, som kommer att avslutas i tid för att farfar ska hinna på bridge klockan ett, ska jag rota på deras vind efter guldkorn från en svunnen tid.

Nej nu får den där ohängda snorungen ta och ringa!

Osh jag har inget att göra jag skulle kunna skriva lite till men jag vet inte ritigt vad. Jo! jag har fått min "Judasevangeliet" på posten. Min gamla koptiskalärares mästerverk. Jag har bränt igenom halva kanske och den är mycket bra. Tycker man att antik teologi i allmänhet och Judas i synnerhet är minsta spännande så är det ett givet köp. Enda besvikelsen var att han hade en bild på sig på baksidan och han såg inte alls ut som jag hade tänkt mig. Jag tänkte att han skulle vara i 60-årsåldern med vitt rufsigt hår och svarta solglasögon men han var nog bara 40 och hade svart hår. Sedan blev jag lite besviken när han berättade om när han var på Koptiskamässa i Paris för ett par år sedan och att han inte riktigt hängde med i de franska föredragen då han inte var så bra på franska. Jag har alltid trott att han talar i stort sätt alla språk av värde flytande. Ja ja. Jag antar att han läser alla språk flytande.

Nej nu ska jag ge mig och ringa Ville. Hej!

2 comments:

Anonym sa...

Varför ligger min tavla i en låda med "annat skräp"? Vad skulle man inte ge för att känna till Folkes hemliga svampställen, har hört att dom ska vara ohemult svåra att hitta för den oinvigde.

Anonym sa...

Den uppmärksamme inser fort att jag bara skrev förra posten för att få använda "ohemult" i en mening. För övrigt är raggarpappan ett helt fantastiskt smeknamn någon genast borde tilldelas. Ekis?

Skicka en kommentar