Datalogiskt analfabet

Jag var inne på Hallonvägen och fick se i en av kommentarerna det här citatet:
'he does not forgive, he does not forget, his group has over 9000 penises, and they’re all raping children.'

Detta gjorde mig lite nyfiken av den enda anledningen att jag har lite att göra och att det lät som ett citat man borde ha koll på eftersom posten i fråga bara bestod av citatet. Detta ledde mig in på en slingrig stig av villvägar och internetplatser och det har fått mig att förstå hur liten jag är här på jorden.
En enkel sökning på citatet på google gav detta:

Det gav ju inte mycket men efter lite efterforskning om videon hittade jag att det finns en stor grupp på internet som heter Anonymous och som har som slogan "We are Anonymous. We are Legion. We do not forgive. We do not forget."
Det visar sig efter ytterliggare lite efterforskning att dessa Anonymous hänger på en enormt stor imageboard som heter 4chan. 4chan är som Flashback.info fast i kubik. Man postar helt anonymt och det finns inga regler (förutom lite om barnporr o.s.v.). Helst och mest hänger man på /b/ -forumet, eller Random som det även benäms i vissa texter, där det är ännu mindre regler. På /b/ har många av de stora internet-meme:na (för de äldre läsarna: En meme är en internetfluga så som t.ex. klassikern Hamsterdance) uppkommit t.ex. lolcatz och Chocolate Rain.



En annan meme som jag helt missat är "Rickrolling". Rickrolling går ut på att man ska försöka lura någon att trycka på en länk som går till Rick Astleys musikvideo för hans låt "Never gonna give up" från 1987.
t.ex. Här är en bild på mig där jag sitter naken i ett träd och spelar banjo.
Självklart finns det ingen bild på mig då jag sitter naken i ett träd och spelar bajno men ni blir bra sugna att trycka på knappen. Gör ni det har ni blivit Rickrollade.

Ju mer jag vet ju mer behöver jag veta (vilket leder till att jag måste ta reda på vart det citatet kommer från vi tar det senare*).

Detta leder ju även till 1337, pwn. 1337 vet ju alla vid det här laget att det betyder LEET = ELITE. Men pwn3d visste jag inte var det kom från. Betydelsen är ju owned. Det tråkiga resultatet är att det bara är så att "p" sitter nära "o" på ett vanligt QWERTY-tangentbord och när man vinner i ett spel och ska skriva "owned" så är det lätt att man trycker lite fil så det blir pwn3d eller bara pwn.

Oj nu ringde Sandra och sa att  Erik står utanför mitt fönster så nu får jag sluta.

*Någon säger att det är Sokrates: 'ouk imae idenai, ah mae oido!' The more you know the more you know you do'nt now. Men jag har hört det i en hiphoplåt och det är det jag är ute efter.

0 comments:

Skicka en kommentar