Gyllene skor

I lördags var jag och morsan och farsan i Dalarnas äldsta stad, Hedemora. Ja vi åt på Lappens Korvmoj men det var inte därför vi var där.
Morsan hade vart med sin skolklass i Hedemora förra veckan och gått förbi en skomakare.
Hon knatade in och det visade sig att man kunde få en sko exakt som man ville ha den för en relativt billig peng. Nu var vi i alla fall där. Jag skulle ha en sko som jag bestämt själv hur den skulle se ut.
Den var en kille och hans pappa som höll i det hela. Det var grymt. Först fick man trampa i en sån där skumgummiplatta som man sätter plastblommor i. Sedan mätte de runt foten på alla håll.
Lättast var sedan att ta en befintlig sko och förändra den som man ville ha den. Man kunde t.ex. välja om tån skulle vara rund, spetsig eller fyrkantig; hur hög klacken skulle vara; vilken sula det skulle vara och hur den skulle vara fastsatt; snörningshål; allt. Jag beställde ett par Chelsie Boots.
Det enda tråkiga var att det skulle ta två och en halv månad innan man fick dem.

Jag har förresten köpt en ritplatta med. Ni vet en sån man har till datorn, Wacom brukar de ju heta. Jag missuppfattade storleken lite när jag beställde den från dustin. Jag trodde A4 refererade till uttermåtten men det visade sig att det var den aktiva ytan så ritplattan är jättestor. Sedan visade det sig även att min dator är dum i huvudet och stänger ner när man vill rita en stor bild i Photoshop. Först gick det jättesegt men efter tips från Mange på jobbet så drog jag ner storleken på växlingsfilen (alltså den fil windows börjar skriva till som 'låtsasram-minne' när ramminnet tar slut). Då gick det mycket snabbare men datorn crashade istället. Så nu blev jag sur och köpte 4GB RAM på ett bräde som jag ska åka och hämta på jobbet nu så jag kan spela lite idag.

0 comments:

Skicka en kommentar