Klocka


Jag var på loppis i Norberg borta i Gröndal och hittade den här pjäsen. Med lite amatör-antikrunderi har jag och morsan kommit fram till följande:

Svensk Normaltid infördes (som första land i världen 1879 (UK 1885, US 1883) (ser nu att engelska Wikipedia påstår att britterna införde standardtid redan i december 1847, eller railwaytime som det även kallades) ). I alla fall så fick svenskarna till det 1879 efter 15 års tjafs i riksdagen om vart normaltiden skulle räknas på (det blev tillslut någonstans i örebrotrakten mitt mellan Göteborg och Stockholm) så antagligen är klockan efter det.

Till stilen tycker åtminstonde jag att den är tidigt 1900-tal eller kanske sent 1800-tal. Dock om man tittar på urtavlan så ser man att LM Ericsson loggan är den äldre från 1942 vilket då gör att den är från efter 1942. Man blir lite konfunderad.

Den yttersta kanten utanför det svarta och guldet(som är målat på glasets innansida) är ergad koppar något som man kan ana på visarna med om man tittar noga.

Något som slår mig är att stilen inte passar jättebra mellan urtavlan och det runt om. Urtavlan ser mer ut som sent 40-tal eller tidigt 50-tal medans texten om kungligt observatorium ser ut att vara 1910-tal eller kanske tidigare ändå.
Pekarna ser även de onödigt långa ut och sträcker sig tillochmed längre än prickarna som visar minuter, något som kan tyckas vara besynnerligt. Frågan är även varför man skryter med att det är "Normal Tid" 1942. Det borde har vart ganska standard att man fattade att det var Normaltid och inte Soltid eller Tågtid efter minst 63 år i lagstiftat bruk (Tågtid hade vi ett par år. Då hade hela sverige Göteborgstid på initiativ av SJ. Anledningen till att man inte tog Stockholm var att det var bättre om folk kom för tidigt än för sent till tågen. Klockorna på station hade två minutvisare; en för tågtid och en för Soltid).
Det detta leder mig till är den enkla slutsatsen att den inre cirkeln på klockan, inklusive det eldrivna urverket med sladd i plast är nyare och från ca 50 tal. Glaset och kopparramen däremot är nog tidigare och då kanske runt sekelskiftet.
Bakom klockan är det ca 2 decimeter låda som ger plats för en jättestort urverk men i lådan är det bara en liten plastdosa något som talar för att det inte är orginalverk i.

jag har såklart googlat en hel del för att se om jag kunde hitta någon liknande pjäs utan resultat. Jag tror jag kanske ska skicka in den till någon antiktidning och få den daterad.
Jag tycker det är väldigt festligt det här!

1 comments:

potmo sa...

jag har kollat upp lite till och det ser ut som att det bara finns två stycken observatorier som kvalificerar att vara det nämnda nämligen Stockholms Gamla Observatorium (i observatorielunden) från 1753 och Uppsalas Gamla Observatorium från 1878. Stockholms observatorium uppfördes av Kungliga vetenskapsakademien och hade en del att göra med tid eftersom den lokala tiden räknades därifrån innan man fick normaltid. Jag vet inte om det här är den enda som fick titulera sig Kunglig men det är ju möjligt.
Hittade även en bild på en annan klocka som jag tycker är fulare men med samma text (http://www.kolonn.se/Pics/33//IMG_0613-1539323973.JPG)

Skicka en kommentar