Hur uttalas accessoar?

För de som tvivlar:

access (aksess') -en -er s.tillträde, åtkomst -tid -

Nu kommer det viktiga

- accession (-esjo'n) -en -er s. Tillökning, tillväxt m.m. -s |
katalog - accessoarer (-oa'-) s. Pl. Tillbehör accessorisk (-o'-) -t
som utgör bihang.

Detta enligt sv. akademiens ordbok.

Man kan även tillägga att alla ord som börjar på acc uttalas aks.
Accedera, acceleration, accent, accept, access, accident, accis,
accentuation m.m m.m.

Jag är ledsen alla på jobbet men jag vann igen!

6 comments:

Vi kan hjälpa dig med följande: sa...

Nisse du vann som vanligt mot resten av oss andra 9 miljoner. Du är verkligen bäst.

Anonym sa...

Jag skulle vilja påstå att det är en avgörande skillnad på HUR det uttalas och hur det BÖR uttalas. (enligt akademien)

lätt att 8 av 10 uttalar det assesoar.

//sture A

Anonym sa...

Skulle du hoppa från en bro om Svenska Akademien gjorde det? Jävla rikssvensk-vurmare. Vämjeligt.

potmo sa...

jag håller med Sture A. Det handlade mer om hur det BÖR uttalas än hur det faktiskt uttalas. Jag är säker på att det är någon som uttalar det ase´soarr med. Det är dock något som jag skulle kalla inkorrekt.

Anonym sa...

Apropå Lenins besök på KB.

http://www.foreningenbis.org/Pdf/bis601.pdf

sidan 31

Anonym sa...

varje seriös språkintresserad vet att man får uttala precis hur fan man vill. själv tänker jag bojkotta i ren protest.

Skicka en kommentar