666 the number of the feast

I fredags passerade vi 666 666 666 lediga ip-adresser kvar och samma dag passerade vi av någon outgrundlig och antagligen underjordisk anledning 6 666 666 666 personer på jorden.

På tal om passerade tomater: MrDoktorns sambo (kom inte på något könsneutralt för när man är gift, tänk på att mrDoktor inte behöver vara ett maskulint namn.) som inte har fått något nick här på bloggen men som jag antar kallt att jag inte kan skriva dennes riktiga namn så denne får heta MrD+1 så länge tills personen i fråga requestar ett annat smeknamn.

I alla fall så är det någon som har tagit tag i det här med menyn nämligen MrD+1.
jag vet inte riktigt om det är en för varje dag (kanske men någon pre-victoriansk kvasi-kalender) men det kan vara så att MrD+1 har tänkt att jag ska kunna välja lite.
I alla fall:

Bra att ha hemma:

Linser – ett paket gröna och ett paket röda
Gul lök
Burktomater
Ris
Pasta
Något gryn, typ bulgur, couscous, matvete
Potatis
Morötter
Kryddburkar: Oregano, timjan, basilika, vitpeppar, vitlökspulver(klart enklare än färsk vitlök o slutresultatet blir detsamma), spiskummin
buljongtärningar
OM du har frys kan du ha styckfrysta grönisar till exempel broccoli, blomkålgröna ärter, haricot verts, osv.. Bra att koka upp och ha som side-order eller i maten plus att den inte förgås lika snabbt som i färska i kylskåpet.

Linssoppa
Lök
Röda linser
Krossade el passerade tomater
morot
potatis
matgrädde
citron i sån där plastcitron
Pesto

Linssoppa
hacka lök, skär potatis o morot i bitar. Fräs lök i olja, ha i grönsakern o burktomater och linser. Krydda och låt puttra tills morötter o potatis är mjuka. Om man vill kan man ha i röd paprika.Smaka av m salt och citron, sen kan man ev köra några tag med stavmixer. Klart!

Broccolisås
hacka o fräs lök, ha i styckfryst broccoli, krydda och ha i matgrädde. Låt puttra tills broccolin är mjuk, sen kan man mixa såsen om man vill. God till pasta. Om man känner för det kan man knapersteka bacon och ha till.

Grön ärtsoppa
hacka o fräs lök, ha i frysta ärter och häll på vatten plus buljongtärning. Låt koka en stund tills ärtorna är mjuka. Mixa ordentligt och späd med kokvattnet och matgrädde eller mjölk. Överkurs är att sila bort skalen efter mixningen.

Chilensk snabbmiddag
ta en del gröna linser och en del ris och fräs lite lätt i lite olja. Ha på vatten, ca dubbla mängden mot torrvarorna,och salt och koka tills det är klart. Slanta och stek en chorizokorv till. Om man vill kan man ha sallad till, eller nån grönsak.

Kikärtssås
hacka o fräs lök. Riv morot och ha i tillsammans med burktomater. Krydda och låt puttra i ca 10 min. ha i en burk avrunna kikärter och matgrädde. Smaka av m salt o peppar. Servera m ris eller pasta.

Lax i ugn
ta laxfilé, (enklast m styckförpackade), häll på citronsaft, olja, salt vitpeppar o vitlökspulver. Kör i ugn tills den är klar, brukar stå på laxförpackningen. Ät m ris, potatis, bulgur, eller en god bönsallad. Man kan koka lite broccoli eller haricot verts till.

God bönsallad
ta en burk bönor, eller kikärtor och skölj av i en sil/durkslag under rinnande vatten tills de slutat skumma. Blanda i lite pesto, och ev citronsaft. Ha till kött, fisk eller kyckling.

Snabbmiddag 2
koka 2 frysta majskolvar tills de är klara. Ät med smör på. Komplettera med efterrätt eller kanske bönsalladen?

Snabbmiddag 3
köp en färdig kyckling på ICA. Ät med pestopasta till, eller bönsallad, eller en grönsallad.


---------------------

På tisdag natt åker hela jobbet till Kanarieöarna höll jag på att säga men det är ju inte sant utan Malmö var det jag skulle säga (stream of unconsciousness). I alla fall så bränner vi ner med tåg på natten så ni behöver inte sitta uppe och titta på webkameran för den kommer visa tom stol.
Vi får se om det blir någon lite rapport där nere från Parkernas Stad. Det får vi hålla tummarna för. Vi ska dit och titta på Nordic Game Convention som är ett ställe där en massa slipsklädda gubbar i medelåldern står och pratar om spel. Ifs så var hon snygga producenten från SingStar där förra året (och visade sig att hon var snyggare på bild än i verkligheten).

Vi åker sovvagn ner och vi är ju sju på jobbet men det är bara tre sängar i sovvagnen. Av någon outgrundlig (och antagligen underjordisk) anledning får jag ta sängen som ligger i en annan kupe. Men ingen är gladare för det än jag för jag är helt övertygad om att Svenska Dam-Wollybollslandslaget ska på träningsläger i Malmö just den dagen och de är exakt sex stycken och de har råkat få min kupe (som är bokad som blandvagn).
Det kommer vara fet fest i min kupe i alla fall. Och hör sen! Nej jag är inte bitter för att inte jag får vara med de större pojkarna... Jag har en egen dator med mig.... Jag kan titta på film.... Och tjejer snarkar inte... I alla fall inte de i damwollybollslandslaget... för vi kommer inte sova utan festa all night long....

1 comments:

Anonym sa...

Jag har hört att Storsteken och Chrille-V ska med just det tåget...

Skicka en kommentar