Veckan som gått - ett urval

Nu har semstern börjat på riktigt. Man skackar och tar det coolt och softar, mår bra. Folköl och DN, SvD, Antikvärlden, en kaffe och så den utsökta boken Norbergare Minns. Kika lite på Touren och glida lite.

I Måndags var jag hem till Klasse ute i Trättsbo. Ungarna (alltså Klasses) var där, Elvis, Ulla-Maja och kusinerna. Hawaii-Kråkan hade, som god turistbyråföreståndare, tipsat mig om att det var lådbilsbygge på gång. Det är ju något som man inte vill missa så jag åkte ut.  
Den här fina cyklen hade han. Jag fick den om jag bara skulle använda den men det skulle jag ju inte så den står kvar. Det är en kompis till Klasse som har byggt den efter dansk förlaga från sent 1800-tal. Fullt fungerande om man bara lagar däcken.

IMG_0236

Här har vi mr. Hawaii och Erik, Elvis och Ulla-Majas kusin, i full färd med att såga.

IMG_0235

Olle-Bror gled över efter att han hade nyktrat till efter att ha jobbat natt på Bruket. Här sitter han och berättar hur farligt det kan vara med ett borr. Han berättar om när han gick i lågstadiet och en klasskompis stack upp fingret i borr-fästet och slog på borren och blev ett pekfinger kortare. Barnen lyssnar intensivt. 

IMG_0240

Vi kom på att vi kunde skruva på en cykelvagn som bakstcyke till lådbilen så vi slapp bygga den. Det belv väldigt bra. Jag har inte koll på vad alla de små liven hette med Elvis står i alla fall längst till vänster och Ulla-Maja sitter i.

IMG_0241

 

Hawaii-kråkan fyllde år på tisdagen. Jag och Murpan åkte till Avesta och handlade presenter. Målet var att hitta något som han varken kunde använda, ge bort, eller ha nytta av på annat sätt.

Först gick vi in på Systemet och handlade en Marienella - prima finsk frukt-apertif som är totalt odrickbar. Sedan drog vi in på ÖB och köppte en lång stav med tuggummi. Den skulle han ju ifs kunna ha användning för men ändå. Det var så konstigt med en meter tugg så vi tog den ändå. Sist men inte minst hittade vi ett par Foppa-tofflor. Något vi fick leta länge och väl för att hitta ett par 45:or. Vi tänkte att det är bäst att ta i med storlekarna så ingen annan i familjen kan ha dem. Till vår stora förtjusning fanns det även utsmyckning till Foppa-tofflorna så vi köpte på oss ett par stycken.

IMG_0245

Väl uppe vid Trundhemsvägen så var inte Hawaii-kråkan där. Han var fortfarande och jobbade så vi gick ner och tittade på något som ska vara sveriges äldsta häst. Man ser inte riktigt på bilden hur sliten den är med den är den.

 IMG_0246

De hade även en anka som såg ut som en flaska och en som kunde äta mördarsniglar. Man ser ju dem inte här på bilden mer än ett par vita pixlar men i alla fall.

 IMG_0247

De har även en "mini"-gris som heter Konny. Konny har en bete och är jättefet och grymtar mycket. Han har en stor hage där det är mycket gräs och man hör honom bara till en början när han ältar sig fram genom gräset. Han fick ett helt paket Marie-kex av Murpan. Gissa om han blev glad!

 IMG_0249

I går var jag, Hawii-kråkan, Kalle, Thommie (jag tror han stavar sådär märkligt) och Stefan Lundin på Iron Maiden. Vi ville ju så klart inte sticka ut som några som inte var hårdrockare så vi grejjade en hel dag med att fixa avklippta jeans-shorts och avklippta jeans-västar. Vi tänkte att nu kommer vi smälta in, ingen kommer se att vi egentligen inte är äkta. "Alla kommer ju se ut precis så här!".

 IMG_0254

Ingen såg ut som vi. Det kanske var 100 pers av 30.000 som hade jeansväst. En hade avklippta jeans-shorts. Den här killen under var mest hårdrock och det säger ju inte lite. Notera om man förstorar att han bara har maiden-patchar och en Saxxon.

IMG_0251 IMG_0250

Så här såg alla andra ut. Inte hårdrock med andra ord. Jag kände mig lite felplacerad. En kille kom fram och skålade, vi förstod att det var en diss, men när en annan kille kom fram och gjorde tummen upp och tog ett kort så insåg vi att vi hade gjort en felberäkning av sveriges Maiden-fans. Thommie sa klokt "jag tror inte de ser på er som hårdrockare utan mer som 'The only gay in the village'". Men det bjöd vi på...
Stefan var som vanligt väldigt rolig. Han ryckte tag i alla som kom förnära och tjötade hål i huve på dem. Vi åkte bil både dit och hem och han höll låda hela vägen. Maiden var ganska bra.

 

Idag har jag vart på "hemligt strejkmöte" i skogen i Kärrgruvan för att högtidlighålla Norbergsstrejken 1891-1892. Det finns en gammal minnessten, eller rättare sagt två, som vittar om ett strejkmöte där ute. Först hade de strejkmöten hos Frälsningsarmén men det satte Bolaget (Norbergs Gruvförvaltning AB) stopp för så de tvingades ut i skogen för att ha möten. Det finns en gammal sten  som det står "MINNE 17/7 1892" på. Det är den  högra precis vi armbågen på gubben på bilden. Sedan står det en nyare från 100-års jubileet som det står "Mötesplats Strejken 1891-1992". Det konstiga med den första stenen är att det är huggen i Juli fast strejken tog slut (och förlorades) redan i Juni. Bolaget var ju hårt och vräkte alla som strejkade och de svalt så de var tvungna att ge opp. I 15 månader tror jag de höll ut innan de fick krypa till korset. Många flyttade från Norberg efter det, uppåt Norrland.
Kåkstäderna i Jällevare och Kiruna  är delvis byggda av Norbergare som flyttade dit och bodde i sockerlåder och hus av pinnar då de inte ville sätta sig i samma sits som i Norberg där Bolaget kunde vräka dem om de började tjafsa. "Det var ju hårt på den tiden" som alla i "Norbergare Minns" säger. Jag vet inte om gubbarna där förstorar upp det (antagligen inte) men mycket sprang ur den strejken.

IMG_0258 IMG_0259

Farfar längst till vänster. Han ska visa Torshammar här i nästa vecka om det är någon som är sugen på att hänga på. Jag tror det blir guld. Det är, för er som inte vet, en gammal verkstad där allt står orört sedan de la ner produktionen. Farfar jobbade väl där några år, jag vet inte hur länge, i sin ungdom. Finns det någon gammal fabrik i Norberg som nu är museeum så kan man nästan slå sig i backen på att han har vart där och jobbat något år i 15-års åldern eller så. Jag ska snart i dagarna ta och reda ut det här med Sveriges första tåglinje med persontrafik och även röna ut vart den första banan gick. 2 B Continued...

IMG_0261 

På kvällskvisten var vi uppe vid Storgruvan i Klackberg där det var minneskväll och reunion för Strejskspelet som gick typ '78 någon gång och en andra gång 1991-1992, då jag var med en sväng.

 

 

P.S. hawaii-kråkan drack upp Marinellan på väg till Maiden och Foppa-tofflorna hade han när han stod och turistbyråade sig uppe på SM i Mountainbike som går i Norberg i år. Tuggummistavens öde vet vi inget om.

3 comments:

Anonym sa...

Augustibuller är inställt fick jag reda på idag.... Jag är måttligt arg över det. Men jag tänkte bara säga att det inte går att förstora patch-bilden, man får upp Klackbergsbilden. Peace! /Glen

Anonym sa...

Augustibuller är inställt fick jag reda på idag.... Jag är måttligt arg över det. Men jag tänkte bara säga att det inte går att förstora patch-bilden, man får upp Klackbergsbilden. Peace! /Glen

Anonym sa...

jag såg janne-i-backen-janne på tunnelbanan nu när jag åkte hem. han hade ingen kaffekopp. undrar om han mår bra? /glen

Skicka en kommentar