Poker

Igår var jag på Jadestenen och jobbade. Sedan spelade vi en pokerturnering på kvällen.
Jag åkte ut näst först efter att ha gått all in med nästan stege (fast det fattades ett kort) och dam hög. Vi spelade en match till och då kom jag tvåa och fick 50 kronor. Det var 200 kronor buy-in.
Sedan gick vi på Carmen och Tim (som vann, och tog ut mig ur turneringen med par i treor(lägsta paret)) bjöd laget runt. Alla var glada. Jag stötte på Malena och Kajsa och sedan kom Åsa men då skulle jag gå hem för Adam stod och väntade utanför dörren hemma.

Ikväll blir det Cat Power. Fy fan vad coolt det ska bli.
Over and out! Roger.

Förresten "Roger That" eller "Roger Wilco" som ni kanske har hört. Visste ni att det är den gammla namnet för bokstaven R i brittisk militär som användes som förkortning för "Received"? Roger betyder bara att man har förstått medan Roger Wilco (RW) betyder "Roger Will Comply", alltså att man förstod och att man faktisk ska göra det man blev tillsagd. Numera använder man NATO's namn och då är R "Romeo" så man säger alltså numera "Romeo Wilco". Sopigt. Roger är slang för snopp på engelska. I Sverige kan man heta Rogert.

3 comments:

Björn Jonas sa...

man far dock inte sage "roger wilco" for det blir som dubbel inverterad negation.. man sager inte heller "over and out" det ar ocksa fel..
annars ar ju klassiska radio-forkortningar FUBAR och SNAFU de basta.. fucked up beyond any recognition och situation normal all fucked up. de harstammar fran radiotrupperna som lamnade beskrivning hur relaer sag ut (man drog kabel pa den tiden) men har numer en fast plats i det militara som beskrivning pa hur det gar/ar.. se aven clusterfuck.. /tjo

potmo sa...

Utmärkt! Jag wikipediade såklart http://en.wikipedia.org/wiki/Clusterfuck

saxat:
Cluster Fuck (also Clusterfuck, Charlie-Foxtrot) : Apocrypha has it that this term originated from situations where groups of United States Marines were too large or disorganized to be able to successfully defend themselves from enemy fire, but in modern meaning it has evolved to mean any set of circumstances in which massive disorganization has the potential to cause serious damage, or a disastrous situation that results from the cumulative errors of several people or groups. Also used to describe the area effect nature of artillery or cluster bombs. This term has passed into civilian usage as well, most notably The Daily Show's Presidential election coverage, Clusterf@#k to the White House. The comic Schlock Mercenary uses the line, "It ain't a proper Charlie Foxtrot until you've got the brass involved" during October 2003 when several main characters get themselves blown up. Comedian Dane Cook referenced the term during his HBO special Dane Cook: Vicious Circle. The term appears in the Fugazi song "Five Corporations." Also known as ""Goat Rape", "Rat Screw" or "Donkey Rodeo".

och insåg att det finns ju en upptröm med lustigheter. Jag nämner några:

BTDTBTTS : Been There, Done That, Bought The T-Shirt

AWR : (Alpha Whiskey Romeo) Allah's Waiting Room. When engaged, insurgents have a tendency to flee to the same building (the AWR), at which point the troops radio in an air strike.

FAINTED : "Faked An Injury Necessary To Escape Duty"

OCONUS : Outside CONtinental United States

Skraplotter sa...

hej bror ..
Det är bra .. Jag gillar också att gå att spela poker i kväll ..
Men för det mesta jag föredrar inomhus spel .. Så, jag älskar att spela online poker .. Jag har personligen vunnit en miljon dollar förra veckan på nya året tillfälle .. (tro mig jag skojar inte). Du borde verkligen prova detta .. kompis du kommer alltid att minnas mig ..

Skicka en kommentar