International Meritime Flags

Igår satt jag och kollade upp en massa flagg-signaler. Det är ju astufft.
Alla kommer väl ihåg "England expects that every man will do his duty" som Lord Nelson skrev i masten på sitt skepp "HMS Victory" en höstdag 1805 när han lekte sänka skepp i utanför sydvästra Spaniens kust?

Här använder Horatio (som hans mamma kallade honom) Sir Home Pophams Telegraphic "Signals of Marine Vocabulary" som är en kodbok. Tecknen ovanför är siffror som läses uppifrån och ner som ett tal och vänster till höger som meningar. "Duty" har han stavat ut. Jag har inte fått tag på någon "Telegraphic Signals of Marine Vocabulary" på internet så jag kan inte skriva en egen mening utan jag får stava ut allt med Internationella Marina Flaggsignals-standarden.
Här är ett exempel.
Den uppmärksamme ser att det är en upprepning ett par gånger något som är en nyckel till lösningen. Först att komma på vad det står får en fimp, en kram och en mosbricka med en guldtia i.

4 comments:

Anonym sa...

Bee bod a lu la she's my baby?

potmo sa...

det var nära. du hade rätt att det är en musikalisk slagdänga men då får leta lite närmare oss geografiskt.

Anonym sa...

inkommergostainkommergostainkommergostainkommergosta

potmo sa...

Sara D kammar hem det. Det är klart att det var Sammla Mammas Mannas version av In kommer Gösta som var det rätta svaret. Gosta blev det eftersom vi använder det internationella flagg-signal-systemet och det har ju inte åäö och jag hade redan börjad klippa och klistra inna n jag kom på det. Grattis Sara. Du kna komma över och inkassera ditt pris vilken dag i veckan du vill.

Skicka en kommentar