Arvitsjaur

I helgen var hela familjen upp till Arvitsjaur där Ville-Bror tränar
för att hålla ryssen på avstånd.
Av någon anledning åkte vi tåg upp med sovvagn. Hela familjen var med.
Ja eller typ i alla fall. Bullen, Morsan, Farsan, Farmor och Farfar.
Vet ni hur festligt det är med vapen? Typ askul! Jag blev nästan sugen
på att överklaga min utbildningsreservspost och ta värvning.
fast de kanske gör de här familjedagarna roligare än vardagarna. Vad
vet jag. Antagligen är vardagarna ännu roligare för då får de skjuta
mer.

Farmor och farfar


Farsan och Olle. Farsan gör någon kul min.

Olle och Farmor. Farmor är världens mest konservativa människa har jag upptäckt. Här är hon arg på Olle för att han har köpt en Moleskin istället för en ABC-anteckningsbok med tillhörande kartor över norden och den svenska faunan och floran. Detta var även något hon kunde köra över oss med en gång till när vi skulle kolla vart Lule låg i förhållande till Boden. Jag hade ju ingen täckning på mobilen och olle hade bara blanka ekologiska blad.
Farmor hade ABC-anteckningsbok från 1998.

Men det sket farfar i

Här kommer vi fram till en tågstation som jag inte kommer ihåg namnet på. Det är i alla fall okristligt tidigt på morgonen och jag är ute efter att döda någon för jag är så trött. Tyvärr tar det ytterligare en och en halv timme tills vi får se våra första vapen.


Olle däremot tycker att det är asfestligt.


Här har vi precis kommit in på regementet och jag tar en bild bara för att vara dryg för det står att man inte får fora på en stor skylt utanför.


Vi hoppar lite i tiden. Peppen är asstor och megapå. Vi ska få skjuta AK5. Tre kulor får man. Jag är lycklig som ett barn på julafton. Jag ska bli en man!

Det visade sig att geväret redan var laddat och klart så man la sig bara brevid och osäkrade och sköt.

Därborta i brynet kommer ryssen. Totalt ovetande om dess baneman som ligger med osökrad bössa uppe på krönet. Tre skott senare var de bara en.
Jag kan ju även säga att Arris älgbössa hade mer boller och bång en AK5:an. Det var nästan ingen rekyl och ingen åska.

Olle var ju rutinerad och "Den som skjutit mest AK i hela sverige!". Man ser det på skjutställningen.
Den kallas "Silverryggen svankar aschlet av sig."

Morsan sköt med. Det var kul.

Sedan fick vi hålla i en massa andra vapen. Det här tror jag kanske är en KSP90 men jag vet inte. Den hade i alla fall rödpunktssikte vilket var ganska high tech.
Jag låtsas att den är laddad och att jag står i en glänta i Falun en juninatt. Några lottor går förbi!

Det här är morsan. Det är nästan den festligaste bilden. Kolla vilken bra teknik hon har. Men bättre skjuta än bra som de brukar säga.


Det här var ju apgrymt. Världens bazooka. Tyvärr fick vi inte provskjuta. Besvikelsen var stor.

Farmor och farfar fick åka bandvagn för de var så skröppliga. Detär något vi kommer få höra om länge. De var i alla fall så nöjda att jag var tvungen att fråga om jag fick åka med ner för berget vi var på.
Det fick jag till min stora förtjusning!

Ville ligger på K4, Tredje Skvadronen (Ume), trettioandra plutonen, andra gruppen. Det är ganska trökiga lokaler med mycket samekonst.

Här har grabbarna snyggat till sig för fest. Ville fick fixa slipsen.

På kvällskvisten så knatade vi upp i Mässen och söp till. Ni ser de där plåtburkarna ovanför baren? Det är officerarnas stop. Alla har varsin och de är numrerade. Ingen vågade spotta i en, fast jag peppade.


Det bästa var när vi gick ut på krogen. Alla sm var där var ju lumpenkillar och testosteronet flödade. Jag upptäckte peppen med att sträcka upp armarna i luften. Det är världens i särklass fulaste fest-gest.

Här är en väldigt kul bild som togs lite sent. Det är morgon. Killen i blått bakom mig stod precis och rävade som fan.
Dagen efter när de hade soldaterinran (någon form av fin sermoni) så stog de uppställda alla på hela regementet och när fanfarerna tutade så rävade han som en gris igen.
Sedan sa prästen åt dem att sitta ner och han blev tvungen att sitta i sina egna spyor. Mycket festligt.

Här är en ren som vi nästan körde på med bussen


Bonus: John Eneroth lever rövare på lokala fest-etablissemanget. Har inget med det andra att göra.

3 comments:

Pappa sa...

Farmor och farfar är så fina!! När det gäller skjutarstilen så ser man ju vem som gjort lumpen och inte. Nisse du har klart en oaggressiv stil, du skulle inte kunna skrämma någon ryss. Den är lixom lite för gullig.

Pappa sa...

Farmor och farfar är så fina!! När det gäller skjutarstilen så ser man ju vem som gjort lumpen och inte. Nisse du har klart en oaggressiv stil, du skulle inte kunna skrämma någon ryss. Den är lixom lite för gullig.

Anonym sa...

Hur uttalar du regemente? G-, J- eller SJE-ljud? Och hur ser de reglerna ut? Ha ha.

Skicka en kommentar