Svaren

Här är svaren på koptiskan på bilden här nedanför.

Lesson 1

A
1. On the road
2. On the mountain
3. in the road
4. in the house
5. under the house
6. under the stone
7. on the book
8. with the man
9. with the woman
10. upon the roads
11. under the houses
12. upon the mountains
13. in the houses
14. with the women
15. on the gold
16. the gold and the books
17. the old man and old woman
18. the man and the woman
19. the men and the women
20. the old men and the old women

De är de första 20 svaren av 127 som jag precis lämnat in. När jag skickat allt kom jag på att man kanske ska översätta till svenska och inte engelska. Bajs. Kursen har förresten den sexiga titeln "Introduktionskurs i antik koptiska och dess religionshistoriska kontext".

Förövrigt så upptäckte jag en spännande sak idag. Namnen på alla bibliska karaktärer uttalas likadant på koptiska som svenska. Amerikanarna och britterna ska ju såklart vara så speciella jämnt och vi svenskar är korrekta, d.v.s om kopterna uttalar namnen likadant som de grekiska orginaltexterna. Fast namnen är ju israeliska så det kanske inte är så rätt ändå. Men om grekerna har tagit namnen och skrivit in dem rätt efter det judiska orginalen och.......

1 comments:

Anonym sa...

Goddag, jag upptäckte vid renskrivningen att vi på några frågor förväxlat MN med MN- det vill säga och/med respektive en negation. Men jag tror det handlade om kanske två frågor. Upptäckte det i natt så jag antog att du hade annat för dig. Peace!

Skicka en kommentar