Semesterslut

Jag har varit lite sommarledig från bloggen som ni kanske märkt så nu har jag ju lite att ta igen igen. [sic]

Jag bläddrar igenom bilderna i telefonen och försöker minnas vad som hänt sedan sist. Jag gör helt enkelt så att jag postar upp bilderna och så får jag kommentera dem när de kommer. Jag tror det blir bäst så!WoWScrnShot_081308_233505

Först: delar av mitt Gille "Corelones" på WoW som jag har spelat alldeles för mycket för min och andras hälsa. Jag står i mitten med min karaktär Malebranche (italienska för "ond klo" och alltså inte en mans gren. Vi har en till i Corelones som har det ännu tuffare italienska namnet Mangiativivi (stavning?) som betyder "levande uppäten". Janzig är Danzig och Janssons frestelse blandat och Dopamine är ju det här som man får mer av när kroppen tycker man gör bra saker). I alla fall. Kolla in de snygga märkena på bröstet som vi alla har!

bip. nästa bild.IMG_0342

Olle Bergman, min käre bror, och jag var på auktion vid Spännarhyttan. Det var inte mycket att hänga i grenen men det var hela Norbergs-eliten med oljiga fingrar och fagersta-häng.
Fan nu såg jag att jag redan skrivit om det men vafan.

IMG_0344
IMG_0347

Jag har inlett en ny karriär som rättshaverist. Ni kanske kommer ihåg att Norbergs ende polis tog mig och mr. Hawaii när vi var ute och fixade för ett par nätter sedan? Här kom del ett av hämden-är-ljuv. Egentligen skulle vi snygga till Engelbrektsstatyn men då den var alldeles för stor så byggde vi en skylt istället. Självklart hamnade den uppcohner så jag fick äran att hoppa i och vända på den.

Senare ringde jag Länsstyrelsen som delar ut fisketillstånd och frågade vilka som hade rätt att fiska kräftor. Det visade sig att det inte var så lätt att säga men att om man hade fastighetsbeteckningar så kunde man ringa och fråga om just den fastigheten har fiskerätt. Det fanns i alla fall ingen fiskevårdsförening för Noren och Norbergsån. Senare har jag fått reda på från Korvhandlare Brandt att alla hus som har "Norbergs by 1:x" eller "Norbergs by 2:x" ska ha fiskerätt vilket gör att t.ex. Fred i Viken har fiskerätt. Farsan blev eld och lågor när han fick höra det och de peppar för att åka och fiska kräftor utanför Sheriffens hus på Fred i Vikens fiskerätt. Lätt jag kommer vara med. Korvhandlare Brandt har nu tagit över ärendet och överväger en anmälning mot Sheriffen då det är strängt olagligt att hindra folk från att fiska på deras fiskerätter. Vi har ju dock ingen fiskerätt eftersom vi har fastighetsbeteckning "Klacken 1:32" eller något i den stilen. Detta är en historia som kommer att vara "2 b continued".IMG_0349IMG_0353 IMG_0356 IMG_0369

ja de flesta har kanske redan läst på fejjan om min, Olles och Olles tjej Sarahs ritt så jag lägger bara upp lite bilder.
IMG_0375
IMG_0372 IMG_0377 IMG_0373

Ni kommer kanske ihåg att jag slutade föra bloggposten med att jag skulle och bada bastu. Här är resultatet i bildväg.  Björn är hemma från London, Ville Bror Bergman är hemma från Arvitsjaur (nu klättarar han på Kebnekajse och med lite tur lyssnar han på Kebnekajse) Jonas och Murpan var värdar. Det är ju så mycket bättre att basta i en vedeldad bastu mot sånna där futtiga eläldade bastur (kan pluralformen vara så tro?). Här på bilderna bastar vi ju inte utan vi sitter på bryggan utanför och spelar frågespel.


IMG_0381
Jag tog en sväng förbi Lapphyttan och till min förvåning var det inte Hawaii-Kråkan som jobbade utan Marit! (Eller nej jag visste att det var Marit som jobbade men det blir ju inte liga dramatiskt då). Jag berättade det som Hawaii-Kråkan berättat om stolarna som står där (de var i styrelserummet på Norbergs Gruvförvaltning. Det är tio stycken plus en stor tron (?) där ordföranden satt). Marit är en stor vän av folkmusik med tillhörande dans. Hon dansade inget för mig med en trudilutt på fiolen hann hon med. Han var väldigt duktig. Det är hennes farfars(morfar?) fiol och den har en väldigt fin målning på baksidan. Jag fick reda på att stråkar är snordyra. Typ tiotals tusen om man vill ha en bra och att det finns spalmannastämmor med 15000 pers (!) på. I Sverige! Galet! Det hade jag inte en aning om.

IMG_0384 IMG_0387 IMG_0385

 IMG_0390

Anledningen till att jag inte hann bli visad en polska eller en fin hambo på Lapphyttan var att jag skulle på kräftskiva och jag hade inte hunnit göra någon hatt. Det fick jag ångra innerligt. Självklart spårade festen ut på småtimmarna.  IMG_0391 IMG_0402

Björn, jag och Murpan blandade blod. Vi tog en rakhyvel och skar. Jag och Murpan gjorde först och det kom så lite blod så när vi skulle göra på Björn tog vi i ordentligt. Det slutade med gasbinda och en just "bränt mig på spisen"-ärr.

 

IMG_0408

Igår hade jag tidig födelsedags-fest i Risbergs och av Madelene fick jag två burkar varm-vax. Bena lär ju fixas nu. Bättre sent än aldrig. Bianchin kommer bara flyga fram nu med detta minskade luftmotstånd och mer definierade vadmuskler. Vi vaxade shorts. Benen är jättelena. Det gjorde ganska ont förresten så det är inget för mjukisar.

IMG_0412

  Här är lite innan festen. Fredda som sjöng i båda de första två banden kom lite sent men deet gjorde inget. Folk laddar. Stämningen är elektrisk!

IMG_0416

Ja kameran funkar ju inte så bra i mörker men här är i alla fall Polisens Rekonstruktion Av The Band som gjorde sin bästa spelning hittills. De blir bara bättre och bättre för varje år. I år var det Erkii Wiselloss på gura, Adam på bas, Olle på techeffects, Frida på trummor och Hawaii-kråkan på synth. Tyvärr fick jag inte med någon bra bild när han drog på saftblandaren som var monterad på huvudet från kvällen så jag får ta en lite tidigare bild och visa.
IMG_0405
Vi visade en film om Norberg på projektorn. Den kommer innom ett par dagar att kunna beskådas på modersidan www.potmo.com.
IMG_0417 
Fagersta-bandet Bruket gjorde sin första spelning. Från vänster Gäddan, Fredda Hellman, Henka och Poofen. På trummor men inte på bild är Peatsch.

IMG_0422

Sist men inte minst var Stockholmsbandet Ost och Kex som spelade countryballader typ. Det var som alla andra band väldigt bra.

 IMG_0426

Fram på kvällskvisten blev det dans till mestadels Håkan Hellström. Jag hade köpt två extra plattor Krokodilöl ifall någon skulle bli törstig in på småtimmarna. De var inte kvar på morgonen vilket man nog skulle kunna förstå om bilden ovan var en rörlig bild.IMG_0434

Av Björn, Johannes Håll och Hawaii-kråkan fick jag ett luftgevär. Här är Adam, Olle och jag tillsammans med Bergslagsflaggan.
Av Henka fick jag även en morakniv som inte fastnade på bild med motiveringen "Om festen blir tråkig...". Jag tror han menade det.

Av Jonas C fick jag ett mycket fint kit. En påse grillchips, en energidryck, en Maiden-platta (somewhere back in time) och en World och Warcraft tidning. En helkväll med andra ord. Tidningen läste jag på tåget och innehöll godbitar som en timeline över Bloodelfernas historia och tips på hur man slår ihjäl bossar på bästa sätt.

Murpan hade inte fått hem sin present men hon kunde inte hålla sig så hon berättade vad jag skulle få men det får ni hemma vid datorn inte veta förrän jag får den. Det blir en riktigt bra bild!

Jag kom tillbaka till Stoöschen för ett par timmar sedan. Jag tänkte spela WoW men jag håller mig tills i morgon. IMG_0435

Inne på soffbordet stod det här. Carro och hennes polare från New York, Sofie har slaggat här några dagar och som tack har de städat hela lägenheten, plockat ut regnskogen med kvarglömd mat ur kylen och till råga på allt lämnat en låda utsökta chokladbitar och en flaska rött. Jag är evigt tacksam och vet att det är inte sista gången de for slagga i min lägenhet.

 

Lång post med mycket matigt. Jag hoppas att tempot och frekvensen kommer öka i blöggandet nu när jag kommer tillbaka till jobbet.

Nu tillbaka till sommarens soundtrack: Steppenwolfs Born to be Wild. Fire all of you guns at once and explode into space!

3 comments:

potmo sa...

Kan ju berätta att vi hittade en halv (!) Marinella på morgonen.

Anonym sa...

Big House Red! Ett av mina favorit hippie-viner

peter sa...

Jag hade en smak av Marinella i munnen när jag vaknade hemma.

Skönt att semestern är över så alla börjar skriva igen!

Men "Corelones", vad betyder det? Det skulle inte vara "Corleones"?

Skicka en kommentar