Veckan

Jag och Joanna bilade upp till Kramfors förra helgen, var det tror jag. Murpface bor ju som bekant där. Vi hade med oss en tupp (som egentligen var en kyckling) som Murp gjorde coq au vin på. Mycket delikat!
På vägen upp så hittade vi inte på hur man fick upp motorhuven och det var slut på spolarvätska och skitigt på vägen. Det gick bra ändå. På vägen ner blev det dock kris. Det var dimma så man såg väldigt dåligt och lite slask så rutorna blev väldigt skitiga. Vi var tvungna att stanna och tvätta rutan med ett par gammla kalsonger i Njutånger (Hemort för Svenska Veneriska Sjukdoms Förbundet, SVSF).
Tillslut k om vi på idén att man kan kolla i instruktionsboken och fick på så sätt klart för oss var spaken satt så vi kunde fylla på.

Vi gjorde även fina masker som vi hade på oss när vi hälsade på hos Murps klasskompisar. Min är silverryggen längst till höger.
I Kramfors har de inte bara fyra ishockeyhallar på 6235 innvånare utan även väldigt mycket tunnbröd i olika form och färg. Detta är utbudet på any random ICA.

Veckan som varit och lite innan har varit lite tråkig på grund av att min data inte mår bra.
Det började med att jag skulle laga Axels dator och pajade mitt USB-Minne. När jag sedan skulle laga USB-minnet pajade jag min dator. Detta ledde till att jag i vredesmod installerade Linux-distributionen "Ubuntu". "Ubuntu" är egentligen Zulu och betyder typ "medmänsklighet". Jag fick det där förklarat för mig en gång men jag kommer inte ihåg hur det var. Ubuntu är en form av grundordet "folk" men, men...
I alla fall funkar det ganska bra. Det är inte så mycket som är skillnad mot god 'ol Windows och ännu mindre mot MacOSX (då MacOSX bygger på en Unix-kärna (som är betalversionen av Linux hembyggda kernel)). Allt på Linux är gratis vilket är bra!
Jag gillade när jag skulle installera Thunderbird som jag brukar använda för mail. Då skrev man typ bara "su apt-inst install Thunderbird" och så gjorde den allt själv. Sedan hittade jag att man inte behövde hacka i terminalpromten utan att det fanns ett program som var förinstallerat som gjorde det enklare.

En sak som är dålig är att min dator har börjat strula. Skärmen bajsar ut och det blir disco en gång i kvarten så man måste starta om datorn. Det blev det i Win med ibland men inte så här ofta.
Nu tror jag dock att jag har löst det genom att låta den stå och spasma ett tag och gå ner i viloläge och sedan väcka den och nu har det inte spasmat på aslänge.

Häromdagen var vi på Curling med jobbet. Det var svårare än jag planerat men vi vann i vilket fall. Jag kan helt klart rekommendera att spela en gång eller två.

Oj det har hänt så mycket kul känns det som som jag inte kommer ihåg. Jag får skriva ner det när jag kommer på det. Skepp o'hoj!

2 comments:

Anonym sa...

Njutånger, vilket ortnamn! Har man ju diskuterat betydelsen av några gånger om man säger så.

potmo sa...

har du någon koll på vart namnet kommer ifrån? Fi funderade länge och väl i bilen upp och ner.

Skicka en kommentar