Trycksvärta

Ja vad har hänt sedan sist? Varför är de så glest mellan posterna? Jo, jag har projekt för mig.
Men vi börjar från början. I fredags var jag hemma hos en tjej som heter Tove. Det är hon som dansar på stolen här nedanför. Hon har precis tagit studenten i någon form av juridik. När jag och Joanna kom dit var det väldigt trött stämning och hennes päron var där och vi åt en god soppa som en gubbe som hette Mats hade gjort. Han berättade att det var räkost i den. Jag kom på att man skulle kunna sno en diplomatskyltad bil och köra en joyride genom stan eftersom snuten inte skulle kunna veta att man inte var diplomat och därför inte kunna stanna en. Det var ingen som nappade. Sedan började folk droppa av och tillslut så var det kalas deluxe.
Jag har köt en massa vax för jag ska bygga en liten papegoja som jag sen ska gjuta i brons. Papegojan ska stå på en pidestal av finbetong mitt ute i Botskogen och skämmas. Sedan hoppas jag att någon gammal svampplockare ska råka gå förbi och undra vad den gör där. Eller kanske en jägare. 
Jag köpte nog fel vax för jag köpte sånt man skulpterar med istället för sånt man modellerar med. Lökigt. Som ni ser så skulle man nog inte få igenom det genom tullen om man försökte. Det mörkbruna är bivax sedan är det syntetiskt microsristallint vax och det sista är parafin. Man ska blande alltihopa för att få någon form av styrsel på vaxet. Det var lättare sagt än gjort.













Vi la vaxet i en plastbunke som vi la i kokande vatten. Till vår förvåning smälte inte bunken men vaxet gjorde det. Dock skitalångsamt. Det tog typ hela kvällen.
Sedan hällde vi över vaxet i en pet-flaska. Den höll dock inte för värme utan blev lite deformerad och det rann ner en massa vax i avloppet. Vaxet stelnade och det blev en propp. När jag började skruva isär det rann det såklart ut vatten i hela köket. Efter att saneringen var klar och rören ihopmonterade så läckte självklart packningen vilket fixades med ett snöre som gjorde att vattnet droppade i en hink istället för på golvet.



Efter en natt så hade den stelnat och såg ut såhär. I mitten hade det blivit ett hål för vaxet hade visst krympt där. Om man tittar snabbt så kan man få konstiga bilder i huvudet.

















Efter ett par timmars täljande med en mattkniv i det stenhårda vaxet och i min arm och fingrar ser det ut såhär. den är verkligen inte klar än, den kommer bli mycket mycket bättre. Den ska bli smalare och få mindre näbb och sås ska jag bjuda på lite detaljer och ett par ben.


Jag, Joanna och Joannas syrra Michin har även ett annat projekt. Det är lite hemlighetsmakeri runt det men jag kan visa lite bilder. Det heter Maximvs och är ett värlsomsännande projekt.
Bilderna är från idag och igår på grafikskolan någonstans längs tvärbanan. Joanna skulle göra ett par tryck till Acne Jeans men det gick käpprätt åt fanders så det blir ett nytt försök i morgon. Däremot lyckades vi fixa Maximvs del som vi klämde in när vi ändå hade tillgång till en massa tryckutrustning.
På Grafikskolan har de en diger samling av bokpressmaskiner med tillhörande typer. Man blir som en snickare i en skruvaffär.

Bilderna har blivit lite blandade för Blogger är dum i huvudet. Jag orkar inte fixa det.
En cool sak är bilden på den där stora ramen med en liten ram i mitten. Det är en sak man sätter fast en tryckram i. Sedan snurrar man upp den sådär på sniskan och exponerar den med UV-Ljus. Det coola är att ni ser att det är en massa ränder på den. Bilden alltså. Det blev så av UV-Ljuset. Direkt när jag höll kameran mot något som hade UV på sig så blev bilden helt randing. Snurrigt. Papplådorna är till Maximvs. Ni kommer att läsa om det i tidningarna sen....

Oj det här blev ett snurrigt inlägg men det kan inte hjälpas.



0 comments:

Skicka en kommentar