16-mm Krasnogorsk

Nasse, Jag och Erik tror jag har köpt en 16-mm film kamera som jag tror heter Krasnogorsk. Enligt Nasse, som är gruppens expert, är den rysk och är delvis väldigt bra och delvis ruskigt sopig.

Nu har i alla fall vi spelat in en testfilm som hittas här
tänk på att den är stor och tog ett tag att ladda in.

Så här säger Nasse om den:

Check it out. Snabb och slarvig onelight i ett program jag inte kan, går att få fram mer ur negget.

Defekter: Kamerastopp på slutet av rullen (ni ser där allt ballar ur)

Ljusläckage på höger sida. Kan bero på glappt kamerahus, men också dåliga dagsljusspolar eller dålig spolning av dom

Bildstillestånd ej perfekt. Nu skakar jag oftast när jag fotar, så det märks inte så farligt. Har sett värre grejer med proffskameror, så det är inte så illa. Går att fixa i post.

Vinjettering vid korta brännvidder. Det är nog bara att tugga i sig. Optiken är inte byggd för Super16. Vida bilder ser skit ut på 16 ändå. Centreringen av linsen verkar dock ok.

Visst flicker vid 48fps. Förmodligen någon defekt i mekaniken, har sett det hos andra kameror också. Inget att bry sig om.

Filmen är gammal, och därför lite lattjo i färgerna (inget ni kan se nu, jag har kompenserat för det.) Men går helt klart att jobba med.

Såg någon repa, dock ej samma repa som vid reptesterna. Antagligen skit i gaten. Sånt händer.

Slutsats:

Nästa steg blir att testa med schyssta dagsljusspolar, samt att ladda ur i mörkrum/laddsäck. Resultatet är klart över förväntan.

10 comments:

Anonym sa...

fett! är 48fps max på den? vad ska ni hitte på för något? vad får ni för gluggar till?
/björn

potmo sa...

48fps är max fast det skumma var att det var steglös förändring. Vid varje steg 8,12,24,32,48 typ så var det en liten röd prick. Dock gick det att dra förbi den röda pricken som stod vid 48 så kanske går det snabbare. Jag tror Nasse har filmat i max på den där skatearen i Björns Trädgård.
Angående gluggar var det bara en glugg tror jag och det var en stor en. Jag är ju ingen ninja på gluggar men den var större rent fysiskt än olles kamera på alla ledder. Enligt Nasse är gluggarna en sådan del som är mycket överdimensionerad i förhållande till resten av kameran. Den ska även vara i mycket bättre kvalle än resten. Det var kanske så att det blev en del gluggar över i en felräknad femårsplan så ett par 16-mm turistkameror fick lite bättre optik.
Det ska som sagt vara en turistkamera men men i finaste laget.
Vad vi ska filma vet jag inte men det känns som det minsta problemet. Id´e sprutan Erkii är ju med på ett hörn å om jag fattat detta rätt.

Hawaii-kråkan sa...

Väldigt fin film. Men vad handlade den om egentligen?

potmo sa...

Den handlade inte om något. det var bara en tesrulle för att se om filmen och kameran fungerade.

Hawaii-kråkan sa...

I så fall fungerade handlingen väldigt bra.

Jag tycker ni ska gå på Skansen och göra en djurfilm.

peter sa...

Är det lätt/dyrt att skaffa 16mm film eller är det herr nasse som har kontakter genom jobbet? När jag funderade på att köpa super-8 kostade 4,5 minuter 500 spänn.

Grym upplösning och skärpa eller vad man säger. Syns särskilt på skejtaren i slomo (ultrarapid) samt blommorna i träden och närbilden på grillen.

Fab!

Anonym sa...

Peppen är på allvar helt överdriven... Kontakta stlskr!!!! My boys, im proud!

/Olle

potmo sa...

@Hawaii-kråkan
Faktiskt finns det tankar på en film där ett par scener spelas in på skansen men mer om det senare.

@peter
Nasse har hittat den här filmen på e-bay för 700 spänn rullen tror jag (10 min). Annars är det dyra om jag fattat rätt inscanning men där har vi ju Nasse med. Super-8 tror jag de slutat framkalla på Kodak om jag inte missminner mig så det tror jag man ska hålla fingrarna borta från. I alla fall om man köper sån där film där det ingår framkallning på Kodaks lab.

@Olle
Ja det är fett. Jag ska försöka lägga upp en youtubeversion som är lite enklare att kolla på!

Anonym sa...

Jobbar du på blipville.se?

potmo sa...

vem är det som frågar?

Skicka en kommentar