Tjimmery

Hej! Just nu sitter jag på jobbet vid Björns trädgård och väntar på att jag ska få något att göra. Hittils har jag gjort succé.

Hawaii-kråkans analys av min helg var inte helt fel. Jag var på Beckmans julmarknad som var ganska rolig men det var inte så bra som jag hade hoppats. Det bästa jag så såg jag faktisk på vägen däreifrån i en affär som sålde leksaker tror jag. Det var en massa små modeller av jullandskap som rörde sig. Det var en skridskorink och en bergochdalbana bl.a. Tyvärr var de väldigt dyra.

Den där laserskäraren får jag fixa på annat håll.
Jag ska göra en enorm spirograph. Problemen hopar sig dock. Först fick jag tag på ett ställe som kan skära i laser men de skär bara i står. Det är ok ändå men de tar bara ritningar i AUTOCAD-format vilket jag inte har något program till och det går inte att tanka till vare sig MAC eller LINUX. Där fick man för att man ska vara speciell.
Dock så har Illustrator möjligheten att exportera till de formaten. Då återstår ett problem. Hur gör man ett perfekt kugghjul i illustrator? Självklart så kan man inte sitta och rita det förhand utan här behövs det script men illustrator är svårt att scripta i. Detta har jag löst genom att göra kugghjulet i flash och sedan spara det i ett öppet format som ser ut som HTML ungefär. Det formatet kan man öppna i illustrator och alltså därifrån spara till autocad-format.
Nu återstår bara en svår grej. Ett kugghjul kan inte se ut hur som utan det finns regler för hur man bygger ett kugghjul så det blir bra och för att det inte ska låsa sig. Det tror jag att jag ska skita i och bara bygga ett som ser OK ut och hoppas på att det inte pajjar. Sedan tar det tio dagar att laserskära den och sedan kan jag rita fina bilder. Woo!

På lördagen hade jag Joanna och Michin, Joannas lillsyrra, fest hemma hos mig. Michin går på Beckmans och hon tappade alla sina saker som hon skulle sälja i en vattenpöl så hon hann inte vara med och fixa på festen mer än när den var igång eftersom hon var tvunget att göra om sakerna.
Tanken var att man skulle ta med sig en bit till ett enormt pepparkakshus men det gick i stöpet (ett förvånat sus går genom lokalen) då det tog hela kvällen att sätta upp girlanger och julgransbelysningar. Det glömde vi säga till gästerna dock så några tog faktiskt med sig material (dock bara de som kom från Bergslagen).
Jag har lite bilder men de kan jag inte skicka upp nu tyvärr.

Ikväll ska olle spela skivor på Spybar med Dante och Adam kommer och hällsar på. Det blir trevligt det.

0 comments:

Skicka en kommentar