Västkustskt

Västkustskt, ta ordet i munnen och känn vad bökigt det känns. Fem Pulmonisk-egressiva konsonanter staplade på varandra i en brokig hög. Anledningen är ju att grundordet västkust slutar på två konsonanter. Det slog mig nyss att det borde finnas ett ställe som slutar på, åtminstone, tre och därmed måste vara ännu svårare att säga. Minsk slutar på två konsonanter men är ändå bökigare; Minskskt. Kanske kanske är det för detta sammelsurium av skt. För att hitta fler kononanter får vi vända näsan ännu mer mot öst. De har ju enligt sed och tradition mycket konsonanter. Gdansk - Gdanskskt. Novosibirsk - Novosibirskskt. Den du. Säg det utan att stakas. 

6 comments:

Anonym sa...

Det går inte bra att bara säga Gdanskt och Novosibirskt?

Björn Jonas sa...

precis min tanke..

potmo sa...

jofan det går det ju så länge grundordet slutar på skt. Fasiken. Detta får undersökas igen. Titta på tiden som det postades för att förstå min hjärnas klarhet. Jag ska leta på ett bättre

Anonym sa...

Jag har ett förslag : Ostkustskt. Har för mig det finns ett par väderstreck till.

Anonym sa...

Ett västkustskt kvistfritt kvastskaft. Now say that 100 times!

Anonym sa...

klart att man inte kan säga så, det blir ju inte alls kul då

Skicka en kommentar