Ubuntu

Igår köpte jag millimeterpapper och jag och J.E. ritade en byrå som blev väldigt snygg. Nu ska den bara byggas i något ädelt material. Någon som vet var man får tag på typ björkplank? Valnöt? Mahogny?

Här i Stöchen finns det numer Ubuntu-Cola, bryggd på socker från Malawi och Zambia och fairtrade märkt. Ordet "ubuntu" är Zulu och finns i flera av Bantu-språken i södra Afrika. Det innebär människans fredlighet och givmildhet och är egentligen ingen sak utan ett koncept eller en filosofi.
"umuntu ngumuntu ngabantu" är Zulu och betyder En människa är bara en människa genom andra människor. Som ni ser är inget av orden "ubuntu" utan böjningar av densamme.
Grundordet betyder, som jag fått berättat för mig, typ "folket". Eftersom det bara finns ett folk (Buntu-folket), som i sig innehåller alla (alla är Buntu).

Till min stora besvikelse så har Ubuntu-Cola inget med operativsystemet med samma namn (minus cola) förutom att de försöker vara snälla.
Till smaken så är Ubunto-Cola typ som en blandning mellan Pepsi och Cuba-Cola fast inte så söt.
Sedan kan man ju tycka att den är lite dyr; 15 pix för 33cl.

Jag har fått redan på att man kan köpa elmotorer från gammla lastbilarsvidrutetorkare. Hoppas de är bra.
Ikväll kanske jag lägger upp lite bilder från Nyår. Jag har inte så många men ändå.

5 comments:

Anonym sa...

Ring Kalle Hedin, han lär ju ha ett par plank över. Mahogny är coolt men torkar och spricker.
Jag skulle vilja slå et slag för alrot!!!

potmo sa...

alrot. Frågan är bara om det är för dyrt. Att fanera verkar vara väldigt svårt.
Jag tror att det kanske blir ek. Det är i alla fall min personliga nuvarande favorit som man färgar lite mörkare. Jag kanske ska lägga upp ritningen förresten.

Anonym sa...

Ja gört!! du ska inte flytta till kramfors och bli möbelsnickare då???

Pappa

potmo sa...

Det beror på om det här blir bra eller inte

Anonym sa...

Ingenting på en vecka? Vad händer med världen och Potmonia?

Skicka en kommentar