SV: Angående Er nya annonskampanj.

Från: Håkan Torbjörnson [tony_sjogren_i_rederiet@hotmail.com]

Skickat: den 28 april 2009 21:56
Till: kontakt@kungspassagen.se
Ämne: Angående Er nya annonskampanj.

Goddag.
Mitt namn är Håkan Torbjörnsson och det är i en närmast förbittrad sinnesstämning jag finner mig tvingad att skriva till Er. Jag är nyss hemkommen från min dagliga kvällspromenad; en vanligtvis stillsam och rogivande aktivitet, och till en början så även idag även om vädret kanske kunde varit lite bättre. Varje dag passerar jag samma annonspelare och jag brukar vanligtvis inte slänga mer än ett hastigt getöga på den då jag anser mig ha i det närmst allt jag behöver och således inte har någon nytta av att upplysas om nya produkter. När jag passerade den idag hajade jag dock till och fann mig efter en stund fortfarande stående där. På annonspelaren sitter Er nya reklamkampanj med budskapet "Släpp shoppingen loss det är vår", en uppenbar travesti av Hasseåtages klassiska långfilm, tillika ledmotiv, "Släpp fångarna loss, det är vår". Både Hasse Alfredsson och Tage Danielsson hade anknytning till syndikalismen och var tydliga kritiker till konsumtionssamhället, vilket exempelvis framgår i deras älskade klassiker Äppelkriget. Det sätt på vilket Ni kidnappat Hasseåtages budskap och stöpt om till Ert eget gör mig både ledsen och upprörd. Jag är personligen ingen större vän av kapitalismen men har ändå accepterat det som samhällssystem i brist på bättre. Men att på detta sätt profitera även på dess kritiker och stjäla sitt uttryck från hederliga arbetarklassunderhållare kan jag inte låta gå obemärkt förbi. Om inget görs åt detta snarast kommer jag se mig nödgad att kontakta pressen och även höra av mig till Balticgruppen för att se vad de i egenskap av hyresvärd kan göra för att se till att Ni håller Er reklam inom respektabla ramar.

Vet hut!
//Håkan


Hej Håkan och tack för dina synpunkter!

Det är tråkigt att höra att du tar illa vid dig av vår reklam för Kungspassagen.

Vi har inte fått några andra klagomål förutom dina, men tar de givetvis på största allvar. Reklamkampanjen börjar nu lida mot sitt slut och vi kommer inte att ta ned den. Däremot ska vi tänka över reklambudskap i framtida annonseringar för att inte råka reta någon, det var absolut inte vår mening.

Vi menade heller inte att stjäla och förlöjliga "Släpp fångarne loss, det är vår" – tvärt om tycker vi om den och ser snarare vårt inspirerade budskap som en hyllning till filmen.

För övrigt är filmtiteln inte något påfund av Hasse och Tage, de hade i sin tur lånat titeln från "Fridas bok", en visa från Birger Sjöberg.

Återigen, tack för dina synpunkter och vi ber om ursäkt att vi retat upp dig.

Med vänlig hälsning

//Mia

.........................................................

Mia Eskilsson

Centrumledare för Kungspassagen,

UP2 Shopping & MVG i Umeå

.........................................................

Hållsten Kommunikation AB

Tel 070-6873665

mia@anakonda.se


/Hawaii-kråkan

0 comments:

Skicka en kommentar