Janne-i-backen Jannes backe.

I en backe på en gammal cykel kämpade en man med att ta sig uppför. Han såg inte särskilt envis ut men upp ville han ändå. Det var en lång backe, faktiskt så lång att den hade två namn. Högst upp hette den det ena och längst ner hette den det andra. Vissa sa att det var så för att den egentligen var två backar som satt ihop medan andra menade att det var så för att det inte spelade någon roll om en backe hette flera saker. Andra menade rent av att något av namnen var felaktigt. Ingen visste riktigt vart namnen skiftade men de som bodde där uppe såg väl på den på ett sätt och kallade den därefter medan de som bodde där nere såg den från ett annat håll med andra egenskaper. Någon gång hade det någon stans säkert funnits ett papper som kunde tala om att backen egentligen bara hette det ena, och detta ena stämde säkert överens med samma håll författaren till papperet antecknat backens namn ifrån. Men nu visste ingen längre säkert, och det spelade heller ingen roll, eftersom backen inte längre behövdes till något viktigt. Så de som bodde i närheten kunde ju låta den heta vad de ville.

   På senare tid hade den rent av börjat få ett tredje namn som så att säga struntade i de naturegenskaper som de tidigare namnen beskrivit. Ungefär mitt i bodde nämligen en man som hette Janne. Eftersom han bodde så mitt i blev det naturligt att kalla honom Janne-i-backen; och eftersom Janne på ett tydligare sätt markerade vad som var unikt med just denna backe (alla backar leder ju både uppför och nedför) var det många som föredrog att kalla den Jannes backe. För dem som inte visste vem Janne var kunde man rent av ta till ett fjärde alternativ och kalla den Janne-i-backen Jannes backe. Det spelade ju ändå ingen roll vad den hette eftersom backen som sagt inte behövdes till något viktigt längre.

5 comments:

Anonym sa...

Vaddan är detta? Det är det bästa jag läst på länge på denna blogg! Vem är det som har skrivit den?

M.V.H Mikael Parkvall

potmo sa...

Jag tycker även jag att det var ett mycket bra inslag i denna blogg. Mer av denna vara efterfrågas. För dem som undrar kan man kontakta redaktionen för att få tillgång till detta angenämt anonyma sätt skriva på bloggen. (Inte ens jag vet vem som skrivit så jag kan tyvärr inte informera Herr Parkvall (som för övrigt är en mycket angenäm kommenterare) )

Anonym sa...

När jag gick i tredje klass i Kärrgruvans skola hade vi Inger Helbig som klassföreståndare. Under lektionstid fick alltid två elever stå längst bak i klassrummet och spinna garn av ull. Inger stickade grejer till sig själv av garnet. Det hände också med jämna mellanrum att hela klassen gick på utflykt. Hand i hand gick vi ner till just Janne i backen, och lämnade 40 kronor i hans brevlåda som betalning för ullen. Ibland plockade vi svamp som Inger tog med sig hem. Hon tvingade alla att krama henne innan vi gick hem också.

Anonym sa...

Doktorn kanske skulle ta och skriva en lokalversion av Myggor och tigrar? Smaskiga anekdoter som den där finns det nog fler än jag som vill läsa. Du sammanfattar och målar upp bilden av Inger på ett betydligt bättre sätt än den korta formuleringen "rövhål" jag skulle beskrivit henne som.

Anonym sa...

fin text, jag tycker dock det är dags för lite tekniknörderi, jag efterfrågar härmed en enkelt förståelig introduktion till hur man sätter sig bakom över 9000 proxys nu när regeringen pratar om att logga ip-nummer på fildelare.. exempel på frågor jag skulle veta mer om är tex. kan man seriekoppla web-proxys typ först en https-proxy som länkar till en http-proxy till en annan https osv. tills man kommer upp i över9000 och hur detta skulle påverka nedladdning, samt har någon en bra lista på webproxys som fungerar snabbt bra och inte ger kinesiska maffian tillgång till din dator..

Skicka en kommentar