Magnetberget goes elallergiker

Jag kämpar vidare med mitt elektromagnetiska träberg om än lite långsammare. Som jag tänker nu så kommer jag inte kunna bygga min långa rad av magneter då jag tror de kommer bli för svaga eller att jag kommer att få trycka i för mycket ström. För mycket ström gör att det blir varmt och då måste man kyla det hela. Kyla gör man bäst med vatten (det är så proffsen gör) men vatten leder el. El är farligt. Vatten läcker.

I alla fall så tänker jag bygga själva berget först och labba vidare med magnetismen senare. Jag har hittat ett ställe som säljer trästänger, som om de ses uppifrån, är equilaterala trianglar (eller som den svenske lekmannen säger - "liksidiga trianglar"). Dessa tänker jag skära till toppen på i en viss vinkel och sedan sätta ihop dem så det blir till formen av ett berg.

Se en första skiss nedan:

Eftersom det inte verkar finnas något vettigt 3D-program till Mac som man inte måste huzzla med och lära sig i hundra år (F.Y.I så är det gratis-3d-programmet Blender jag syftar på) bestämde jag mig för att programmera skissen i Flash. Jag hittade lite kodsnuttar som sköter att man kan rita linjer i 3 dimensioner.
Jag vill få ut koordinaterna på varje punkt där linjerna möts och det kommer vara enkelt nu när jag kodat allt. De koordinaterna ska jag sedan rita på de equilaterala trästängerna och sedan såga därefter. Ser man alltså bilden rakt uppifrån med ortografiskt perspektiv (alltså som att man såg den från ett oändligt avstånd med ett lika oändligt zoom-objektiv) kommer det bara vara ett gäng rader och kolumner med liksidiga trianglar och man skulle inte se någon höjdskillnad.

Det här ovan är alltså bara ett så kallat proof of concept och inte hur jag tänker att berget ska se ut när det är klart.
Jag återkommer med mer när jag kommit längre.

Förresten så har jag och Gio kommit över en Ateljé så nu kanske det blir lite mer fart. Jag glömde kameran sist jag var där så jag har inga bilder men jag ska fixa det med till min informationshungriga, i alla fall inbillade, läsekrets.

Out

2 comments:

magnus sa...

men om du snesågar din stavar som är dom väl inte liksidiga längre?

potmo sa...

Det beror på vilken vinkel man ser dem från och hur många dimensioner man väljer att se världen i.

Jag behöver nog dock skaffa mig en såg där man kan ställa in vinkeln i flera axlar så det blir rätt och riktigt.

Skicka en kommentar