Fagersta

I helgen har jag varit i Fagersta med anledning av att Jonas fyllde 30.
Där stötte jag på Erkii som satte 500 kronor mot mig på att mensurfäkning inte längre existerade i Europa.
Den 30:e ska vi lägga fram bevisen för vår sak. Själv känner jag mig så säker att jag publicerar denna bild tagen år 2004 i Warszawa.



För er som inte är insatt i macho-sporten mensurfäkning så går det ut på att man iklädd skydd över hela kroppen förutom panna, kinder och haka ska fäktas mot en motståndare. Man står på armslångt avstånd. Att ducka eller backa undan är inte tillåtet. Värjan man använder ät trubbig i spetsen och man får bara hugga. Man får bara hugga mot ansiktet.  Duellen är över när någon har ett jack.
Ärret som blir efter ett hugg kallas ett menusrärr och anses mycket ärofullt att ha.

4 comments:

Erik sa...

hrrrm. Nu förvanskar du vadet. Jag tycker du ska hålla offentligheten utanför det här tills det hela är avgjort.

potmo sa...

ja ja. Om du tror att det kan vara till din fördel

peter sa...

Jag vill minnas att det handlade om huruvida det var förekommande vid tyska universitet?

potmo sa...

mycket uppmärksamt Peter. Jag planterade den för att se vad Erkii mindes. Däremot tror jag vi radade upp Tyskland, Schweiz, Belgien och Nederländerna som godkända mensur-länder.

Skicka en kommentar