Bilinear Interpolation

Igår natt satt jag och snickrade på min Worldcraft II klon och försökte få gubbarna att inte krocka och dryga sig. I det arbetet har jag tänkt att jag ska använda en teknik som kallas Flow Field. Det är ganska nytt men används till exempel i StarCraft II tror jag. Det går ut på att man bygger kraftfält som gubbarna flyter omkring i på ett mjukt och fint sätt.

I alla fall så råkade jag uppfinna Bilinear Interpolation. Bilinjär interpolation är det man använder när man förminskar eller förstorar bilder i Photoshop (http://en.wikipedia.org/wiki/Bilinear_interpolation).

Jag trodde jag var ett geni (då jag fortfarande inte förstått att jag uppfunnit något som redan var uppfunnet) ända tills jag letade runt på wikipedia efter någon bättre interpolationsalgoritm och hittade denna.

Detta är ett dråpslag för mig då jag inte helt återhämtat mig från chocken av att min steglösa växel inte fungerade!

Snart är det semester.

0 comments:

Skicka en kommentar